Brandstofmotor/ionenmotor
-
Hallo,
Mijn profielwerkstuk doe ik over de gevolgen van snel reizen in de ruimte. Daarvoor wil ik graag ongeveer weten met welke snelheid de brandstof naar buiten wordt gespoten door een brandstofmotor en door een ionenmotor. Natuurlijk verschilt het per motor (zeker een brandstofmotor en ionenmotor), alleen ik heb echt geen flauw idee en op internet kan ik het niet vinden. Dus zouden jullie mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt!
mvg,
Lorenzo Vollebregt -
Beste Lorenzo,
Ik zal je samen met Wouter proberen te helpen. Ik studeer Werktuigbouwkunde, dus ben ik redelijk op de hoogte van de werking van motoren. Dit is echter een vraag over motoren in de ruimtevaartkunde, dus daar komt de kennis van Wouter, als lucht- en ruimtevaartkunde student, weer van pas.
Zou je mij kunnen zeggen wat precies je hoofdvraag en deelvragen zijn. Daarmee bedoel ik, dat je ons duidelijk maakt, wat je precies met 'de gevolgen' bedoel en hoe je snel reizen in de ruimte definieert. Dit helpt jezelf en ons heel erg naar welke richting je je informatie moet zoeken.
Hopelijk heb je goede hoofd en deelvragen, dat maakt het zoeken naar bronnen een stuk makkelijker!
Groetjes,
Joris
-
Beste Lorenzo,
Zoals Joris ook al vroeg: wat bedoel je precies met de "gevolgen"? Probeer je te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor het bereiken van buitengewone snelheden in de ruimte?
Als je meer wilt weten over raketaandrijving zul je moeten beginnen met het begrijpen van de Tsiolkovsky rocket equation. WolframAlpha geeft hier een mooie rekentool voor. Zoals je merkt is er in het Engels veel meer informatie te vinden dan in het Nederlands, hier zul je een beetje aan moeten wennen.
Deze pagina geeft een overzicht van de concepten voor intergalactisch reizen. Verder is dit een erg handig boek. Ik weet niet of je dat ergens kan downloaden, maar je kunt het digitaal inzien hier op de TU mocht je het nodig hebben.
Nog een leuk artikel: http://www.popsci.com/science/article/2013-03/deep-space-engines
Hoop je hier een stukje mee verder te hebben geholpen! Laat maar weten als je verder vragen hebt!
Grt. Wouter