Profielwerkstuk "clasht" met studie?
-
Beste studenten!
Even kort door de bocht! Recent geleden heeft onze school het PWS geïntroduceerd. En nu ben ik uitgekomen op het onderwerp drugs, samen met een gemotiveerde PWS-partner. Hierbij willen we oa. onderzoeken waarom de ene drug zo veel verslavender is dan de ander.
Dit vind ik reuze-interessant. Maar ik zit met het volgende. Volgend jaar wil ik misschien Luchtvaart en Ruimtevaarttechniek gaan studeren, dus nu is mijn vraag of het van belang / aan te raden is om binnen deze richting een nieuw onderwerp te zoeken. Zonne-energie, liftkracht of mechanica vind ik namelijk minstens zo interessant.
Qua interesse is het dus om het even, alleen denk ik geen vervolgstudie te willen doen binnen drugs / biologie / pharmaceutische wetenschappen etc. Een hoog cijfer, daar gaan we sowieso voor!De vraag is dus of het PWS invloed zal hebben op de toelating bij TU delft. Of hier naar gevraagd wordt in je toelatingsgesprek, of de voorkennis je helpen kan tijdens je studie, en of dit extra motivatie toont etc.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken,
Misschien wel tot volgend jaar!
Bedankt,
groetjes,
Erik!
-
Beste Erik,
Allereerst heeft je keuze voor een PWS onderwerp geen invloed op je toelating. Je bent dus vrij om te kiezen. Echter, als je een idee hebt welke studie je wilt gaan volgen is een onderwerp binnen die discipline kiezen wel een goede gelegenheid om je alvast te verdiepen. En daarbij te checken of je het echt leuk vindt!
Dan je onderwerp: ik denk namelijk dat het onderwerp drugs nogal wat praktische problemen met zich gaat meebrengen. Harddrugs zijn namelijk illegaal in Nederland, dus een proefje zul je niet echt kunnen uitvoeren. Hoe zagen jullie dit voor je?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Wij zijn ons er van bewust dat we geen praktisch onderzoek in de vorm van een proefje kunnen doen. Als we echter op een universiteit terecht kunnen voor een project dat loopt m.b.t. tot drugs, dan zou dat mooi aansluiten.
Maar we zitten dus meer te denken in de richting van een interview (bijvoorbeeld bij Jellinek-kliniek). Hiermee willen we een beter idee krijgen van hoe verslavingen werken. Onze hoofd- en subvragen zijn dan ook:Main-question: What causes heroïne to be more addictive than ecstasy? To what extend?
Sub-question 1: What is addiction, in relation to drugs?
Sub-question 2: How do the drug's structure (molecularly) link to the effects of these drugs?
Sub-question 3: What are their effects on the human body?
On the brain?
Physically?
Sub-question 4: How can we physically acknowledge the effects of these drugs?Als je suggesties hebt, horen wij het graag!
Vriendelijke groeten,
Anouk & Erik
-
Beste Anouk en Erik,
Ziet eruit als een goed onderzoek. Ik weet niet van lopende projecten over dit onderwerp op de TU. Misschien dat mijn collega Sanne meer weet. Ik zal jullie vraag doorspelen.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Dank! Ben je inmiddels al te weten gekomen of Sanne ons hier meer over kan vertellen? Het zou gaaf zijn als we zo meer te weten kunnen komen. We horen het graag.
Bedankt voor het contact,
Groetjes,
Anouk & Erik
-
Beste Anouk en Erik,
er wordt op de TU Delft niets gedaan met drugs. Ik denk dat je eerder naar een universiteit moet waar ze zich bezighouden met gezondheid. Universiteit Leiden, Erasmus of Wageningen bijvoorbeeld.
Mvg,
Sanne