Straalmotoren
-
Ik(Huub Steeghs) zit samen met Hein Slaats in 6VWO van het Peelland College in Deurne. Wij doen ons profielwerkstuk over Straalmotoren. Onze hoofdvraag is: Hoe hangt het vermogen van een straalmotor af van bepaalde factoren?(zie bestand) Ik en Hein willen graag bij jullie op de universiteit onderzoeken hoe je nu het meeste vermogen uit een straalmotor haalt(voornamelijk gericht op de Turbofan). We willen dan bepaalde factoren onderzoeken zoals: de plaats, grootte motor, brandstofverbruik, hoogte etc. Zodat we tot een conclusie komen hoe een straalmotor optimaal gebruikt kan worden. We willen dit om het benodigde toe te voegen aan ons werkstuk om zo er een echt pareltje van te maken. Daarnaast lijkt dit ons zeer interessant, omdat ik als ik mijn diploma heb ook lucht- en ruimtevaart technieken wil studeren en Hein voertuigtechnieken wil gaan doen. Zou dit onderzoek mogelijk zijn?
-
Beste Huub en Hein,
Mooi technisch onderwerp hebben jullie gekozen. Wel een lastige om makkelijk proeven bij te kunnen uitvoeren. Hebben jullie al mogelijkheden onderzocht om zelf een straalmotor te ontwerpen? Heb een paar filmpjes op YouTube kunnen vinden waarin zelfgemaakte straalmotoren getest worden voor een profielwerkstuk. Als je met de Engelse term "jet engine" zoekt vind je over het algemeen een stuk meer. Kijk hier bijvoorbeeld eens. In de beschrijving zit een link naar de test.
Het uitgebreid testen van een straalmotor faciliteren wij niet op de TU. Hier zullen jullie zelf iets voor moeten verzinnen. Wat ik eventueel wel voor jullie kan regelen is een interview met een professor of een phd'er die thuis is in het onderwerp. Voorwaarde hiervoor is dat jullie je voldoende hebben ingelezen en gerichte vragen kunnen stellen.
Jullie hoofdvraag zou ik anders formuleren, want zoals je zelf ook al snapt is het gebruik van "bepaalde factoren" te vaag. Ik begrijp dat je niet alle factoren kan noemen in je hoofdvraag, waarschijnlijk ook omdat je die nog niet weet. Maar maak er dan zoiets van: Van welke factoren hangt het vermogen van een straalmotor af en wat zijn de verbanden? Maak vervolgens deelvragen met de kernwoorden in je hoofdvraag: straalmotor, vermogen, factoren, verbanden. Uiteindelijk moeten de antwoorden op je deelvragen antwoord geven op je hoofdvraag.
Dus breng een duidelijke structuur aan in je onderzoek en lees je in in de theorie. Stel dan een lijst op met vragen waaruit blijkt dat jullie weten waar jullie mee bezig zijn, dan kan ik wellicht een afspraak voor jullie fixen. Wat zijn jullie bronnen voor literatuur tot nu toe?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor de tips! We gaan ermee aan de slag, ook gaan we met onze begeleider even kijken wat het beste is om nu te doen. We houden je op de hoogte voor eventueel een afspraak te plannen met een professor, Bedankt!
Grt. Hein en Huub