Cryptografisch model
-
Hoi ScholierenLab,
Wij doen ons PWS over het onderwerp quantumcomputers en omdat deze een grote rol kunnen gaan spelen bij cryptografie, zouden wij een verhelderend klassiek computer model met behulp van jullie willen maken die bijvoorbeeld via ontbinding in priemgetallen gecodeerde informatie kan decoderen. Wij weten niet waartoe wij in dit gebied in staat zijn, en daarom deze vraag aan jullie. We hopen een simpel computer model te kunnen maken met klassieke bits en dan een goede voorstelling kunnen maken van hoe cryptografie nu in zijn werk gaat en vanuit daar de link theoretisch te kunnen leggen met quantumcomputers.
We horen graag van jullie.
Vriendelijke groeten,
Oscar de Wit & Paul van der Kleij
-
Beste Oscar en Paul,
Klinkt als een erg interessant project! Hebben jullie je al een beetje ingelezen over crytografie? Kennen jullie al technieken en begrijpen jullie hoe deze werken? Er is erg veel te vinden op internet over crytografie en verschillende technieken (sommigen simpeler dan anderen).
Verder vroeg ik mij af of jullie per se de link naar quantum computers willen leggen?
Als jullie straks iets verder zijn en specifieke vragen hebben dan kunnen we altijd kijken of wij deze via dit forum kunnen beantwoorden of dat het handig is om een keertje langs te komen op de TU om het een en ander te bespreken!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Is het mogelijk om een algoritme in Excel te maken die hetzelfde kan als deze site? Number Empire
En is het dan mogelijk om in die Excel file de berekeningstijd te meten?
We willen dan kijken hoe de berekentijd oploopt tegen de grootte van de getallen (aantal cijfers).We horen graag van je.
Vriendelijke groeten,
Paul & Oscar
-
Beste Paul en Oscar,
Joost is op dit moment op vakantie. Vandaar dat het antwoord even op zich laat wachten!
Hij is over twee weken weer terug en dan zullen jullie reactie krijgen!
Grt. Wouter
-
Beste Paul en Oscar,
Allereerst sorry voor de late reactie! Zoals Wouter al aangaf was ik een aantal weken op vakantie.
Ik denk dat het zeker mogelijk is om zo'n soort algoritme in Excel te maken, mits jullie goed begrijpen hoe het algoritme werkt. Verder kun je ook wel de tijd meten van een berekening in Excel. Ik zou echter misschien eerder voor een toegankelijke programmeertaal als Python kiezen. Dit geeft je wat mee vrijheid in je programma maar vereist natuurlijk wel enige kennis/onderzoek in de programmeertaal.
Hebben jullie al enige ervaring met het programmeren in een bepaalde taal?
Verder vroeg ik me af of jullie ergens een uitleg of overzicht hebben van hoe dit algoritme werkt? Wanneer je het zelf wilt implementeren en zoals ik begrijp de berekentijd wilt optimaliseren is het belangrijk dat je goed begrijpt hoe je je berekeningen uitvoert.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Joost