PWS waarom vliegt een vliegtuig?
-
Ik zit in grote twijfels over mijn onderwerp voor het profielwerkstuk. Ik doe dit werkstuk alleen. Voor de vakantie ben ik al goed opzoek geweest naar een leuk en interessant onderwerp. Het was toen niet helemaal gelukt. En in de vakantie is dat er niet beter van geworden. Mijn interesses liggen bij de luchtmacht aangezien mijn droombaan straaljagerpiloot is. Ik wil dus ook een onderzoeksvraag wat gerelateerd is op dit onderwerp.
Na goed nadenken ben ik op 2 onderwerpen terecht gekomen.
1)Waarom vliegt een vliegtuig?
Gebaseerd op de liftkracht en aerodynamica.
Hierbij zou ik gebruik willen maken van de windtunnels op de TU.2)De g-krachten.
Gebaseerd op materialen en het onstaan van de kracht.
Hierbij wil ik naar het centrum van mens en luchtvaart gaan om daar gebruik te mogen maken van de centrifuge voor onderzoek.Ik kan niet kiezen tussen de 2, het liefst combineer ik het. Alleen raden docenten mij dit af omdat het dan teveel wordt en dat ik het niet bij 1 onderwerp houd.
Ik wil graag contact opnemen met een docent of leerling die mij wil helpen en om extra informatie op te doen.
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groeten,
Raoul Meijdam
-
Hoi Raoul,
Mooie droombaan heb je voor ogen! Ik denk dat beide onderwerpen zeer interessant zijn om te onderzoeken. Om praktische redenen zou ik echter onderwerp 1 kiezen. Onderstaande pagina's verschaffen je veel bruikbare informatie:
Aerodynamica
Liftkracht (Engels)
Vleugelprofielen (Engels)Lees hier een beetje doorheen en probeer een scherpe hoofdvraag op te stellen. Je huidige vraag bij het onderwerp "Waarom vliegt een vliegtuig?" vind ik te breed. Daarbij zou ik het woord "Waarom" ook niet gebruiken, omdat de vraag dan voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Ik geef op 19 oktober een workshop in de windtunnel. Hier kun je je binnenkort voor aanmelden. Ook is het mogelijk om hier zelfgemaakte vleugelprofielen (let op: vleugelprofielen, geen vleugels!) te testen op een aerodynamische eigenschappen. Kijk hier voor meer informatie.
Als je vervolg vragen hebt, stel ze hier!
Grt. Wouter