Het beerdiertjes
-
Hallo ScholierenLab
Wij zijn Nada Sobih en Timber Gerver, momenteel zitten wij in de vijfde van het VWO op het Hervormd Lyceum Zuid. Voor ons PWS gaan wij onderzoek doen naar beerdiertjes. Wij willen gaan onderzoeken hoe het beerdiertje zo goed kan overleven en hoe het beerdiertje zo relatief lang kan leven voor zo'n klein organisme. Het beerdiertje dat zelfs in de ruimte heeft kunnen overleven 10 dagen willen wij op meerde stoffen en natuurkundige verschijnselen gaan testen. Zo willen wij in eerste instantie beginnen met overleving van het beerdiertje in een droog/koud/zuur/basisch milieu. Echter willen wij ook de invloed van verschillende soorten stralingen gaan testen op het beerdiertje. Wij vroegen ons af of het mogelijk is dat TU Delft ons kan helpen met ons onderzoek (en dan juist het onderzoek over straling op het beerdiertje). Wij zijn zelf al bezig om beerdiertjes te regelen, wij hebben alleen een plek nodig en begeleiding om ons onderzoek uit te voeren
Een andere vraag betreft het soort beerdiertje. In Nederland leven 27 soorten beerdiertjes. Maakt het uit welk soort beerdiertje wij gebruiken? Of is het juist nuttig om de verschillende soorten beerdiertjes te onderzoeken op verschillen/overeenkomsten?Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groeten,
Nada Sobih en Timber Gerver
-
Beste Nada en Timber,
Voor ik jullie kan helpen zou ik graag willen weten hoe ver jullie zijn met de basis van jullie PWS. Hebben jullie al een hoofdvraag met deelvragen? Het is belangrijk dat dit als eerst goed is. Daarna kun je daaruit een onderzoek opstellen om een of meerdere deelvragen te beantwoorden.
Verder heb ik geen verstand van welk soort beerdiertje je zou kunnen gebruiken. Het hangt af van jullie hoofdvraag of jullie een of meerdere soorten kunnen gebruiken. Misschien kunnen jullie inlezen in welke soort(en) zijn gebruikt voor de ruimte.Groetjes,
Sanne -
Jullie onderzoeksvraag is goed en duidelijk. Ik zou de hoofdvraag net wat anders formuleren. "en relatief lang" staat er nu los bij. Wellicht: Waardoor kan het beerdiertje beter overleven en relatief langer leven dan andere (micro-)organismen? of: Waardoor kan het beerdiertje relatief langer en beter overleven dan andere (micro-)organismen?
Jullie deelvragen zijn goed, maar ik zie dat jullie voor vraag 3 en 4 specifiek kijken naar het waterbeertje (ik neem aan dat dit een soort is binnen de beerdiertjes) en in 5 en 6 niet(of ik heb het verkeerd begrepen). Het is dus denk ik belangrijk om aan te geven waarom jullie bij sommige deelvragen naar beerdiertjes in het algemeen kijken en sommige een specifieke soort.
Jullie kunnen deelvraag 1 heel breed nemen en aan het eind concluderen het is veel te breed daarom gaan andere deelvragen over 1 soort en daaruit conclusies trekken voor alle soorten beerdiertjes. Het waterbeertje kunnen jullie als die soort kijken.Hebben jullie al wat kunnen vinden over het ruimteonderzoek? Ik hoor graag als er nog vragen of problemen zijn.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Wij hebben al een basis voor ons PWS, dit worden onze onderzoeksvragen.
Hoofdvraag
Waardoor kan het beerdiertje beter overleven dan andere (micro-)organismen en relatief lang?
Deelvragen- Wat is een beerdiertje?
- Welke overlevingsstrategieën hanteert het beerdiertje?
- Welke invloed heeft het waterbeertje op zijn milieu, zowel op abiotisch factoren als biotisch factoren?
- Welke invloed heeft het milieu op het waterbeertje, zowel de abiotisch factoren als biotisch factoren?
- Wat zijn de maximale omstandigheden (immense druk, droogte straling etc.) waarin het beerdiertje nog kan overleven?
- Wat is de invloed van verschillende ziekmakende bacteriën en medicijnen op het beerdiertje?
Wij zullen inderdaad even kijken naar welke soorten er gebruikt zijn in de ruimte.
Alvast heel erg bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Timber Gerver
Nada Sobih