Luminiscerende bacteriën practicum
-
Hoi,
Ons onderwerp voor ons profielwerkstuk is luminiscerende bacteriën.
Onze hoofdvraag is: Onder welke omstandigheden zenden luminiscerende bacteriën optimaal licht uit?Deelvraag waarbij we een practicum willen uitvoeren:
Hoe beïnvloeden abiotische factoren zoals duur van licht en/of lichtintensiteit, temperatuur, pH(?), zoutgehalte, de lichtintensiteit van luminiscerende bacteriën?
Om onze hoofd- en deelvraag te kunnen beantwoorden, zouden we graag een practicum op het TU Delft willen uitvoeren. We willen bij het practicum eerst de bacteriën vanuit inktvis/garnalen isoleren en deze daarna verder kweken op een voedingsbodem. Als dit niet lukt zouden we graag willen weten of de universiteit zelf over luminiscerende bacteriën beschikt?
We hebben zelf al uitgezocht hoe de agar en de broth gemaakt moeten worden, wel vroegen we ons af of we dit op het TU Delft konden doen en of we eventueel gebruik kunnen maken van het aparatuur (o.a. een lichtintensiteitmeter, thermometer, pH-meter, zuurstofmeter, incubatieappartuur). En materiaal zoals: petrischaaltjes, pipetten en maatbekers.Weet u verder of er nog met luminiscerende bacteriën geëxperimenteerd wordt op de universiteit en wie hier over gaat?
We horen graag van u!
Met vriendelijke groet,
Varsha Balesar en Willem Marulanda Valencia
Edith Stein College 6 VWO -
Beste Varsha en Willem,
ik zal even voor jullie uitzoeken of ik jullie kan helpen met een onderzoek. Ik verwacht binnen een week wat meer te weten.
Mvg,
Sanne -
Beste Varsha en Willem,
ik heb net twee andere scholieren, die hun PWS over bioluminescentie doen, geholpen met een proef. Misschien is deze proef ook iets voor jullie. Hier kunnen jullie hun vraag en proefje bekijken.
Mvg,
Sanne