Bioluminescentie
-
Beste Sanne,
Als hoofdvraag hebben wij: Kan de mens lichtgevende reacties uit de natuur gebruiken als lichtgevende bron?
We hebben gelezen op jullie forum dat er in het microbiologielab op de Tu Delft wel eens lichtgevende bacteriën worden gekweekt op een vis. Deze proef of soort proef zouden wij ook graag willen doen, zodat we met die bacteriën een aantal waarnemingen kunnen doen zoals lichtintensiteit en duur van de reactie. Over deze proef hebben wij een aantal vragen:
De link naar het kunstmatig zeewater medium werkt niet meer. Weet jij de formule die we kunnen gebruiken om dit zelf te maken? Is het van belang dat de hele vis in het petrischaaltje ligt of mag deze ook in kleinere stukjes worden gesneden? Ook hadden wij nog een andere eenzelfde proef gevonden waarin in plaats van vis garnalen worden gebruikt. Welke van beide proeven zou je ons aanraden om te doen?Met vriendelijke groet,
Siebe en Foppe
-
Beste Siebe en Foppe,
je kunt echt zeewater gebruiken of water met hetzelfde zoutgehalte als de zee als zeewatermedium. Voor het maken van zeewater is nodig:
24 gram natriumchloride (NaCl)
5 gram magnesiumchloride (MgCl2)
4 gram natriumsulfaat (Na2SO4)
0,7 gram calciumchloride (CaCl2)
0,8 gram magnesiumbromide (MgBr2)
Het is eigenlijk aan te raden om aan echt zeewater te komen of even langs de dierenwinkel daarvoor te gaan.
De petrischaaltjes op school zullen erg klein zijn dus een klein stuk vis is goed genoeg. Ik zou verschillende vissen en verschillende delen van de vis gebruiken voor meer resultaten.
De proef van de garnaal kun je ook gebruiken om te zien welke methode het best werkt. Ik zou zeggen hoe meer proefjes en verschillende vissoorten gebruikt hoe beter je resultaat en PWS.Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Dank voor je reactie van het zeewater en je verdere suggesties. Wij vroegen ons af, aangezien we moeite hebben om deze proef op school te doen, of we deze proef op de TU Delft uit zouden kunnen voeren.
Mvg,
Siebe en Foppe
-
Beste Siebe en Foppe,
het enige wat jullie nodig hebben voor deze proef is een petrischaaltje, zeewater en koelkast. Deze proef kun je zelfs thuis uitvoeren als je petrischaaltjes besteld via internet, bijv. deze site. Vanwege de simpliciteit kan ik jullie niet helpen met het uitvoeren van deze proef op de TU Delft.
Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
We zijn inmiddels aardig op weg en hebben verschillende stukjes vis in een koelkast staan. We hadden alleen nog een vraag:
Denk je dat het mogelijk is om een interview te kunnen houden met een hoogleraar die veel kennis heeft op het gebied van bioluminescentie en/of verschillende energiebronnen?Mvg,
Foppe
-
Beste Foppe,
Ik zal van de week even gaan rondvragen voor een hoogleraar voor een interview.
Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie, we jopen snel meer te horen. Wij hebben nu zowel de proef met een vis als met garnalen uitgevoerd. Twee weken later zijn er echter bij beiden nog geen lichtgevende bacteriën waargenomen. We hebben de proeven uitgevoerd zoals stond beschreven dus wij waren nogal verbaasd om te zien dat het experiment mislukte. Heb jij enig idee hoe dit zou kunnen?
Mvg,
Foppe en Siebe -
Beste Foppe en Siebe,
Ik heb iemand gevonden die zelf wat ervaring heeft met bioluminescentie. Hij kan jullie helpen met het vinden voor een hoogleraar voor jullie interview. Hij kan wellicht ook jullie vraag beantwoorden waarom jullie geen lichtgevende bacteriën hebben kunnen vinden. Ik stuur jullie beide een mail met daarin zijn mailadres. Als jullie even uitleggen wat jullie precies willen kan hij helpen.
Mvg,
Sanne -
Ik heb hem, hartelijk bedankt!
-
Correctie ik heb hem naar de mail van Foppe verstuurd