Profielwerkstuk Natuurkunde "Krachten op een vliegtuig"
-
Beste Maarten,
Met de windtunnel kunnen we al aantonen dat het ene vleugelprofiel beter is dat de ander. Echte vleugels bestaan uit meerdere vleugelprofielen die ook nog gevormd zijn naar de romp. Als het puur om je onderzoek gaat is het niet per se nodig om de vleugelprofielen ook nog op een vliegtuigje te testen. Als je het wel wilt doen, moet je zorgen dat de vleugelprofielen op het vliegtuigje precies hetzelfde van vorm zijn als degene getest in de windtunnel. Anders kun je niet eerlijk vergelijken.
Grt. Wouter
-
Beste Maarten,
De vleugelprofielen die je gaat testen in de windtunnel zijn 60 cm lang en minstens 20 cm breed. Dit betekent dat je "vliegtuigje" minstens 120 cm aan spanwijdte heeft. Houd je daar wel rekening mee?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
We wilden eigenlijk dezelfde vleugelprofielen gebruiken die we gaan testen in de windtunnel.
We moeten ook nog even kijken of het afschieten haalbaar is, want we zaten aan een afschiet systeem te denken op luchtdruk net zoals op een aircraft carrier.
Misschien heeft u nog beter ideeën?
Met vriendelijke groeten,
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Waarom heeft het vliegtuigje dan een spanwijdte van 120 cm?
Groeten,
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Zo ziet het programma van de inleverdatums eruit.
3 en 4 september
Kick-off
• Duo's maken
• Onderwerp bepalen
• Koppeling aan docent
• Vakspecifieke informatie en beoordelingscriteria
• Hoofd- en deelvragen formuleren
15 september Je levert je planning in bij de docent.
September - december Uitvoeringsfase waarbij er tenminste één gesprek is met de docent en een aantal ingeplande werkmomenten tijdens de excursieweek.
8 december Eerste versie eindverslag wordt ingeleverd, schriftelijk en via Magister. Gesprek met de docent.
15 december Titel + korte beschrijving (1/4 A4) van het profielwerkstuk + namen begeleidende docent en leerlingen wordt via de ELO (Magister) ingeleverd, Deze tekst komt in het profielwerkstukboek havo 5/atheneum 6.
De docent geeft zijn goedkeuring aan het ingeleverde stuk.
30 januari Tweede versie eindverslag wordt ingeleverd, schriftelijk en via Magister. Gesprek met de docent.
6 maart Definitieve versie eindverslag wordt ingeleverd, schriftelijk en via Magister
Gesprek met de docent (ook over de presentatie).
Maart ’s Avonds openbare presentaties van ongeveer 15 minuten, bestemd voor ouders en medeleerlingen. (Deze presentaties maken onderdeel uit van de beoordeling.)
Eind maart Beoordeling + cijfer.We hebben donderdag 27 augustus een gesprek gehad met een meneer van Fokker. We hebben goede gesprekken gehad.
Ook hebben wij overleg gehad met onze docent Natuurkunde.
Ons onderwerp is veranderd naar Krachten en momenten op een vliegtuig.
Daarom hebben de volgende vraag: Weet u nog een practicum om momenten op een vliegtuig zichtbaar te maken?
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Is in de windtunnel ook de druk op de vleugelprofielen en de weerstand van de vleugelprofielen te meten?
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Wij moeten a.s. donderdag onze planning van ons PWS inleveren. Weet u toevallig al op welke datum de workshop gegeven wordt? Dit willen wij graag opnemen in onze planning.
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Ik snap het zeker wel van die vleugelprofielen, maar we gebruiken als vleugels de vleugelprofielen. Wij gebruiken maar een vleugelprofiel als vleugel voor ons testvliegtuig, dus we hebben een spanwijdte van 60 cm.
Het is mooi om te weten dat we ook de weerstand kunnen meten in de windtunnel.
Bedankt voor de informatie.
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Hoi Maarten,
Over de spanwijdte van 120 cm: ik neem aan dat je aan beide kanten van de romp een vleugel(profiel) wilt hebben en één vleugelprofiel heeft al een breedte van 60 cm. Volgens mij is het duidelijk maar ik zeg het nog een keer: we testen vleugelprofielen, geen vleugels! Dus maak geen vleugelvorm! Dat is namelijk al eens voorgekomen en dan kun je niet testen. Houd je strikt aan de bouwhandleiding en als je vragen hebt schroom niet om ze te stellen!
Tijdens de workshop kunnen we behalve liftkracht ook weerstand meten. Een drukprofiel maken we niet, want dat is helaas niet mogelijk.
Ik zou niet zo snel iets kunnen bedenken met het zichtbaar maken van momenten. Ik denk ook niet dat je daar een hele zinnige proef bij kunt doen. Wat je wel zo kunnen doen is onderzoeken waar de "center of pressure" van het vleugelprofiel ligt. In dit punt grijpt de liftkracht aan. En zo kun je de "arm" van het moment achterhalen. Kijk hier voor meer informatie.
Grt. Wouter
-
Hoi Maarten,
De workshop zal plaatsvinden op maandag 19 oktober! Binnenkort krijgen jullie een mail met het aanmeldformulier.
Houd me op de hoogte hoe het gaat met de bouw van jullie vleugelprofielen!
Grt. Wouter
-
Hoi Maarten,
Dat klinkt goed! Heb je foto's die je kunt posten? Ik denk dat ik eind van deze week een aanmeldformulier aanmaak. Daar krijg je automatisch bericht van als je het interesse formulier hebt ingevuld.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Het gaat zeer goed met het bouwen van de vleugelprofielen. Wij hebben er al bij 2 van de 3 af.
Weet u toevallig wanneer de inschrijving opengaat?
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Ik wil graag foto's uploaden, maar hoe kan ik dit doen?
In het introductiefilmpje van de windtunnel, was er ook een aluminium vleugelprofiel. Is deze van de TU-Delft?
Zo, ja kunnen wij op deze ook metingen uitvoeren. (Welk profiel zit er in?)
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Hoi Maarten,
Ja, je staat in het systeem!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Ik zal van het weekend wat foto's posten. Ik weet niet meer zeker of ik hem heb ingevuld. Kunt u dit misschien nakijken? Zo nee, dan vul ik hem nog wel een keer in.
Maarten Groenendijk
-
Beste Wouter,
Ik heb bij plaatsnaam de plaatsnaam van mijn school opgegeven? Is dit correct?
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Ha Maarten,
Zie mails!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Ik heb me aangemeld voor de windworkshop, is de indeling van de ochtend en de middag al bekend? En hoelaat moet je dan aanwezig zijn?
M.V.G.
Maarten Groenendijk
-
Beste Maarten,
Voor het uploaden van foto's kun je de "attachment" knop gebruiken. De aluminium vleugel test ik waarschijnlijk alleen in de ochtend voor scholieren die geen eigen vleugelprofiel meebrengen. Het is een slank profiel waarvan ik de code nog steeds niet weet (haha). Echter, dit profiel vergelijken met een profiel gemaakt van polystyreen of ander grof materiaal zou oneerlijke competitie zijn.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor alle hulp!
M.V.G.
Maarten Groenendijk