Beton experiment
-
Hallo,
Wij, Jordi en Jos, houden ons PWS over beton. Als onderdeel van ons PWS willen wij graag een experiment uitvoeren. Wij willen graag verschillende blokken beton met een verschillende hoeveelheid stoffen (en toevoeging van hulpstoffen en toevoegsels) testen op trek- en/of drukkracht om te zien wat de invloed is van een toe- of afname van een bepaalde stof.
Onderzoeksvraag: Wat is de invloed van het aanpassen van de hoeveelheid van een stof (en van het toevoegen van hulpstoffen en toevoegsels)?
Bijvoorbeeld wat heeft een afname van het aantal liter water voor invloed op de sterkte van beton?Hypothese: Wij verwachten dat een kleine toe- of afname van een bepaalde stof al een grote invloed zal hebben op de sterkte van beton.
Werkwijze: We gaan op school verschillende blokken beton maken en willen dat gaan testen op een universiteit, omdat we op school niet het apparatuur hebben om de trek- en drukkracht te meten. Elk blokje beton gaan we testen en de resultaten gaan we noteren. Zo kunnen we zien wat de invloed is van de toe- of afname van een stof.
Onze vraag is of we dit experiment op TU Delft zouden kunnen uitvoeren.
Bij voorbaat dank,
Jordi en Jos
-
Ha Jordi en Jos,
Mogelijk hebben jullie deze post ook bekeken. Ik heb contact met iemand uit het betonlab van de TU. Hij laat mij woensdag weten of er aankomende donderdag een druk- en/of splijtproef plaatsvindt. Het is wat kort tijd, maar het zou mooi zijn als jullie hierbij mee kunnen kijken. Het is enorm druk in het lab, dus er zal weinig ruimte zijn om eigen materiaal te testen. Ik zal het voor de zekerheid nog even navragen.
Willen jullie bij je onderzoek ook gaan rekenen? En hebben jullie n keuze gemaakt op wat voor manier je de druksterkte bekijkt? Over de lengte of over de breedte? Een balk reageert anders dan een blok. En over welke stoffen gaan jullie het hebben?
Bij jullie test zullen een aantal ingrediënten van belang zijn. Door een handberekening te maken, kunnen jullie je resultaten ook proberen te berekenen. Naast een keuze voor het soort cement, de hoeveelheid zand en grind heeft ook de toevoeging van hulpstoffen invloed op de betonkwaliteit. Zo bestaan er hulpstoffen die de verwerkbaarheid vergroten (jullie kunnen zelf de vloeimaat bepalen bijvoorbeeld) en bestaan er luchtbelvormers om het beton vorst-dooi vast te maken. Wanneer je geen luchtbelvormers gebruikt, geldt er de regel dat het luchtgehalte van de specie laag moet zijn, anders is het beton niet goed verdicht (<2% wordt als maatgevend beschouwd). Hebben jullie al over het wcf gelezen? Dit is een zeer nuttige link voor jullie denk ik.
Laten jullie me weten of jullie mogelijk donderdag langs kunnen komen? Dan laat ik jullie woensdag weten of het door gaat of niet.
Bij meer vragen, hoor ik dat graag.
Succes.
Noor
-
Hallo Noor,
Bedankt voor de snelle reactie en informatie. Helaas zijn we nog niet in staat geweest ons eigen beton te maken aangezien we niet weten hoe groot de blokken moeten zijn, hoe het ondervlak eruit moet zien en of er nog iets mee moet gebeuren, zoals een ringetje erdoorheen. Als we dit weten kunnen we op school onze beton maken, die we dan willen gaan testen.
Zouden we dan een ander keertje kunnen komen om ons beton te testen?Met vriendelijke groet,
Jordi en Jos -
Ha Jordi en Jos,
Zoals eerder aangegeven is het niet mogelijk te voldoen aan jullie wens het zelfgemaakte beton te testen. Daarvoor is het lab helaas te druk. Wel is het mogelijk langs te komen om een test bij te wonen. Dit wordt als zeer nuttig ervaren door scholieren die met eenzelfde onderwerp als jullie aan de slag zijn gegaan.
[i]"We hebben net de proef bijgewoond, en het sloot heel goed bij ons profielwerkstuk aan. We hebben er veel van geleerd, en hiermee zijn wij een stuk verder opweg met ons profielwerkstuk."[/i] Aldus de jongens van deze post.
Wanneer jullie interesse hebben in langskomen, laten jullie me dat dan weten?
Gr,
Noor -
Hallo Noor,
Bedankt voor je reactie. We hebben overleg gehad met onze PWS-begeleider en het zou beter zijn om eigen beton te maken, daarom gaan we verder kijken of er andere mogelijkheden zijn.
Als we toch interesse hebben, zullen we een bericht sturen.Met vriendelijke groet,
Jordi en Jos -
Dat is goed, succes jongens!
Gr,
Noor