Raketbrandstof
-
Goeiemorgen,
Wij hebben op dit moment nog geen begeleider voor ons PWS. Daarom vragen wij hier of één van deze onderzoeksvragen goed uitvoerbaar is:- Hoe werkt een raketmotor en wat is de brandstof die hier het beste bij past?
- Wat is de beste raketbrandstof om de raket met een zo hoog mogelijk rendement te lanceren?
Tevens hebben wij deelvragen bedacht: - Wat is de constructie van een raketmotor?
- Welke soorten brandstof zijn er?
- Hoe wordt de sterkte van een brandstof bepaald?
- Wat is de benodigde sterkte voor een raket om aan de ontsnappingssnelheid te voldoen?
- Wat is de beste (meeste stuwkracht) raketbrandstof (na onderzoek)?
Graag zouden wij willen weten in hoeverre dit goed uitvoerbare deelvragen en onderzoeksvraag is.
Als laatste hebben wij ook een proefopzet bedacht. Hierin willen wij een aantal vloeibare gassen laten ontbranden. Het gaat dan om brandsnelheid per kubieke meter. Op deze manier kunnen wij het rendement bepalen, want hoe kleiner het oppervlak wat nodig is om een bepaalde stuwkracht te leveren, hoe hoger het rendement.
Bedankt!
Fabian en Adarsh -
Hoi Fabian en Adarsh,
Ik heb jullie vraag gezien en zal hem morgen of overmorgen uiterlijk beantwoorden. Momenteel zijn we druk met tentamens, vandaar. Dank voor jullie geduld!
Grt. Wouter
-
Beste Fabian en Adarsh,
Cool onderwerp! Ik zet alleen nog wel wat vraagtekens bij jullie proefopzet. Kunnen jullie deze wat gedetailleerder uitwerken? Met gassen werken is gevaarlijk en meten eraan is ook niet makkelijk. Ook hebben jullie geloof ik het concept rendement nog niet helemaal goed begrepen. Het rendement is het percentage energie van de totale hoeveelheid geproduceerde energie dat ten goede is gekomen aan het uiteindelijke doel. Bij de verbranding van verschillende brandstoffen, kunnen verschillende hoeveelheden energie vrijkomen. Als je het rendement gaat bepalen op de door jullie bedachte manier is dat oneerlijk vergelijken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement_(energie)Hiermee kun je ook je tweede hoofdvraag scherper formuleren. Een extra deelvraag zou tevens kunnen zijn: welke verschillende raketmotoren kunnen we onderscheiden?
Echter voordat jullie hiermee beginnen zou ik eerst nagaan of jullie deze proef veilig kunnen uitvoeren!
Grt. Wouter