nanotechnologie
-
Ik zit in de 5de klas van het VWO en ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk. Ik heb een NT/NG profiel. Ik ben erg geinteresseerd in nanotechnologie. Mijn idee was om te onderzoeken in hoeverre bepaalde door nanotechnologie behandelde folies of middelen het bederf van levensmiddelen tegen kan gaan. De enorme van verspilling van levensmiddelen omdat ze weg worden gegooid kan hierdoor tegen worden gegaan.
Is er een mogelijkheid bij of met jullie een experiment op te zetten zodat ik kan aantonen dat het gebruik van nanotechnologie positief werkt op het bewaren van voedingswaren?
met vriendelijke groet,
Sebastiaan Barnasconi, Revius lyceum Doorn
-
Hoi Sebastiaan,
Het klinkt als een leuk onderwerp. Op de TU Delft doen we niet direct onderzoek naar deze toepassingen, maar er wordt wel veel onderzoek gedaan naar materialen met nanodeeltjes. Ik heb zelf even gezocht, en er zijn toch nog veel verschillende mogelijkheden. Voordat jullie verder kunnen denk ik dat het verstandig is om het iets specifieker te maken. Ik vond dit artikel , het geeft een goed overzicht over verschillende mogelijkheden. Het is wel een echt wetenschappelijk artikel en dus van een hoog niveau. Probeer er eens naar te kijken, meer om te zien watvoor verschillende opties er zijn. Dan kan ik misschien meer uitleggen over degene waar jullie op willen focussen.
Hoe ver zijn jullie met jullie pws? Zijn jullie in een orientatiefase? Het is verstandig om een een goede hoofdvraag met bijbehorende deelvragen op te stellen. Hebben jullie hier al ideeen bij? Het praktische gedeelte volgt meestal uit deze deelvragen.
-
Hee Margje,
Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik zit nog helemaal bij het begin van mijn PWS en ben momenteel bezig met het verzinnen van een goede onderzoeksvraag. Hierbij krijg ik wel de hulp van mijn scheikunde docente. Ik heb het artikel gelezen en ben erachter gekomen dat er 3 toepassingen van nanotechnologie op voedselbederf zijn. Verpakking, zilver en sensoren. Sensoren lijkt mij het interessantst en zou er dus graag wat dieper op in willen gaan. Is dit een gebied waar jullie op TU momenteel mee bezig zijn?
Volgende week zal ik het met mijn docente er over hebben om een geschikt experiment te vinden. Nog suggesties?groeten Sebastiaan
-
Hoi Sebastiaan,
Ik zal zelf wat meer over de sensoren opzoeken en kijken of hier onderzoek naar wordt gedaan op de TU Delft. Dit weekend hoor je meer!
-
Hoi Sebastiaan,
Ik heb wat meer opgezocht en ik denk niet dat de TU Delft veel bezig is met deze sensoren. Sowieso wordt er vaak iets breder gekeken en niet specifiek op dit soort onderwerpen onderzoek gedaan. Het kan een toepassing zijn van een materiaal, maar het is dus moeilijk om iemand te vinden die hier mee bezig is. Wat ik wel weet is dat er veel onderzoek wordt gedaan naar allerlei films voor gas separatie en ook deze 'nanoclay' particles waar over wordt gepraat daar wordt onderzoek naar gedaan.
Voor een experiment moet ik goed nadenken, het zal dus ook nog wel erg afhangen de technologie waar je in geïnteresseerd bent. Bovendien zijn nanodeeltjes niet zonder gevaar, de risico's bij een dergelijk experiment kunnen daardoor veel hoger liggen dan bij een 'gewoon' experiment.
Wat heeft je docente er over gezegd?