methaan in de atmosfeer verbranden.
-
In mijn profielwerkstuk wil ik gaan kijken of het mogelijk is om de enorm kleine concentraties methaan (zoals in de atmosfeer) effectief te verbranden. H2O en CO2 zijn twee veel minder sterke broeikasgassen dan methaan. Ik heb al een beetje een idee hoe ik dat kan doen, maar er zijn ook veel dingen waar ik hulp bij nodig heb.
-
Hoi Tom,
Voordat ik je kan helpen moet ik een beetje een beeld hebben van je PWS en een concrete vraag. Wat is de hoofdvraag van je PWS, wat zijn de deelvragen, en wat zijn de onderdelen waar je hulp bij zou willen?
Groeten,
Matthijs -
Hoi Mathijs,
Sorry voor het late antwoord , maar ik verwachtte eigenlijk een mailtje. Mijn hoofdvraag is : in hoeverre is het mogelijk om al uitgestoten methaan in de atmosfeer onschadelijk te maken?
De deelvragen zijn: Welke soorten methaanbronnen zijn er, en wat zijn de bedachte oplossingen om emissie hiervan te reduceren? Hoe gedraagt methaan zich in de atmosfeer? Is er een mogelijkheid om het methaan in de atmosfeer te reduceren.
Het stuk waar ik hulp bij wil is eigenlijk het doen van een proefje. Ik wil kijken of we ook enorm kleine concentraties methaan onschadelijk kunnen maken door deze kleine concentraties methaan door een katalysator te laten gaan en te laten verbranden. Vervolgens wil Ik kunnen meten hoeveel co2 en h2o er vrijgekomen is. Ik weet alleen niet of dit allemaal mogelijk is .
Gr. Tom -
Beste Tom,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.Ik kan mogelijk wel helpen met het bedenken van een onderzoek die je zelf op school kunt uitvoeren en vragen over het onderwerp.
Met vriendelijke groeten,
Sanne