PWS wingtips
-
Beste TU Delft,
Wij willen ons profielwerkstuk over het onderwerp winglets gaan houden, maar lopen een beetje vast bij het volgende. Over informatie beschikken we inmiddels genoeg en we snappen al waar het voor dient en wat de effecten zijn. Nu willen wij een schaalmodel voor een vleugel gaan maken van schuim waar wij verschillende winglets op kunnen monteren. De vraag is echter, wat voor profiel moeten wij nemen om hier een goed schaalmodel van te willen maken? Als wij bijvoorbeeld als standaard een Boeing 737-800 zouden nemen hebben wij het probleem dat de vleugeleigenschappen zullen gaan verschillen. Als je een vleugel immers de helft kleiner maakt, neemt het oppervlak met een factor 4 af en de inhoud met een factor 8. Daarnaast vroeg ik me af of er een verband tussen het gekozen profiel en de winglets is? Hangen de vorm van een winglet en het profiel samen Ook vroeg ik me af, de winglets zorgen tijdens een lage snelheid voor een grote geïnduceerde weerstand. Als wij dit in een windtunnel zouden gaan testen. Zouden wij dan de effectiviteit van de winglet kunnen meten aan de hand van de liftkracht, deze zou dan toch groter zijn aangezien er minder lift verloren gaat door de wervels?
Met vriendelijke groeten,
Robert
-
Hallo Robert,
Excuses voor de vertraging in reactie. Je vraag is wel degelijk bij ons binnen gekomen maar vanwege drukte rondom tentamens en vakantie is het ons nog niet gelukt jouw vraag te beantwoorden. Mijn collega Wouter weet als Lucht&Ruimtevaart-student meer van dit onderwerp af en zal hier snel naar kijken.
Je hoort van ons.
Grt. Noor
-
Hoi Robert,
Sorry voor de late reactie, had je vraag over het hoofd gezien!
Als je puur het effect van verschillende winglets wilt meten, zou ik gewoon het meest standaard vleugelprofiel maken wat je kunt vinden: een viercijferig symmetrisch NACA model. Hebben jullie zelf een windtunnel om te testen?
Er is uiteraard een verband tussen de vorm van de vleugel (bestaat vaak uit meerdere vleugelprofielen) en de winglet. Of daar bepaalde vaste regels aan verbonden zijn, zal ik voor je moeten navragen. Zeker is in ieder geval wel dat er veel tijd gaat zitten in het ontwerp van de juiste winglet en het niet zo maar een kwestie van het invullen van een formule is. Bekijk dit artikel eens, om verschillende soorten winglets bij verschillende soorten vleugels te zien.
Om het effect van de winglets te meten kan ik jullie aanraden om op dezelfde snelheid te blijven testen. Het effect kan kwantitatief worden gemaakt aan de hand van het meten van de liftkracht, maar als je ook een manier kunt bedenken om de weerstand te meten (probeer iets met een horizontale veerunster) is dat natuurlijk nog mooier.
Als je verder vragen hebt, stel ze hier!
Grt. Wouter
-
Beste Robert,
De huidige windtunnel die ik tot m'n beschikking heb kan helaas het effect van een winglet niet aantonen. Hij kan alleen de aerodynamische eigenschappen van een vleugelprofiel laten zien. Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe windtunnel op het Science Centre in Delft. Ik zal voor je navragen hoe ver ze hiermee zijn.
Wanneer is jullie deadline voor het PWS?
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze vraag op het forum heb gesteld. We willen inderdaad enkel het effect van verschillende winglets meten. We hebben gekozen voor een NACA2415 met een dikte van 15%. We beschikken op school enkel over een kleine windtunnel. We zijn dus nog zoekende naar een grotere windtunnel die nauwkeuriger kan meten. Bedankt voor het artikel dat je mij doorstuurde, is erg relevant voor ons onderzoek en gaan we er zeker in betrekken.
We hebben een tijdje terug al een PO gedaan over eigenschappen van een vleugelprofiel kijkende naar verschillende diktes. Hierbij hebben wij ook met een constructie de weerstand kunnen meten. Dat moet dus wel gaan lukken. Wat we dan kunnen meten zijn de liftkracht en weerstand. Ik denk dat we daar al een heel eind mee gaan komen. Bedankt voor de hulp!
Groeten,
Robert Hengeveld
-
Beste Robert,
Ik heb voor je nagevraagd, maar er is nog volledige onduidelijkheid over wanneer de windtunnel af is. Dus dat is jammer. Ik zal even verder kijken of er een andere optie is. Ik laat het jullie horen!
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Leuk om te horen dat er een nieuwe windtunnel in aankomst is. Onze deadline is eind januari. Ik hoor graag hoe ver ze er mee zijn en of wij er wellicht tegen die tijd terecht zouden kunnen. Bedankt voor de hulp!
Groeten,
Robert Hengeveld
-
Hallo Wouter,
Dat is inderdaad erg jammer. Graag horen wij nog of er een andere mogelijkheid is. Mocht er meer duidelijkheid zijn, dan horen wij dat graag. Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Groeten,
Robert -
Beste Robert,
Ik ga over 2 weken een testje doen met een kleine windtunnel. Help me tegen die tijd even herinneren, wellicht dat jullie hem ook kunnen gebruiken.
In de tussentijd kun je natuurlijk ook andere vragen over je profielwerkstuk stellen!
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Bedankt voor je reactie. Wij gaan ons even verdiepen in deze programma's. Misschien dat we hier iets mee zouden kunnen doen als het vinden van een windtunnel echt niet mogelijk is. Hou je ons op de hoogte over de testjes in de kleine windtunnel over een paar dagen?
Alvast bedankt!
Groeten, Robert
-
Hoi Robert,
Ik ken eigenlijk alleen simulatie programma's voor vleugelprofielen (XFOIL, JavaFoil, etc.). Met een beetje zoeken kwam ik hierop uit:
- Vortexje: Vortexje is open-source computational fluid dynamics (CFD) software. It implements the source-doublet panel method for incompressible potential flow.
- XFLR5: XFLR5 is an analysis tool for airfoils, wings and planes operating at low Reynolds Numbers.
Volgens mij kunnen beide applets de luchtstroom langs 3D vleugels simuleren. Ik heb er nog nooit mee gewerkt. Kijk maar even of je er iets mee kan.
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Wij zijn erg benieuwd of die windtunnel ook geschikt zou kunnen zijn voor ons profielwerkstuk. Ons is ter oren gekomen dat we ook met 3D modellen en een simulatie programma ook hetzelfde effect zouden kunnen nabootsen als het testen in een windtunnel. Weet jij hier misschien wat meer over?
Groeten,
Robert -
Hoi Robert,
Er waren wat problemen met de opbouw donderdag. Ik ga het woensdag nog een keer proberen. Ik denk trouwens wel dat we er iets mee kunnen.
Kun je iets met Sketchup voor je 3D tekeningen?
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Voor de software moeten we eerst 3D tekeningen zien te maken. Deze hebben we op dit moment nog niet... Heb je al meer info over de windtunnel?
Alvast bedankt!
Groeten,
Robert Hengeveld
-
Beste Robert,
Lukt het met de software? Ik weet donderdag meer over de windtunnel.
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Het is goed om te horen dat we wel wat met de windtunnel kunnen waarschijnlijk. We gaan even kijken hoever we gaan komen met Sketchup en laten het je wel weten. We horen graag meer over de windtunnel zo gauw je meer informatie hebt.
Groeten,
Robert Hengeveld
-
Ok jongens, het is nog steeds niet gelukt. En ik kan helaas ook niet garanderen dat het op korte termijn gaat lukken. Hoe zit het met de windtunnel op je eigen school?
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Excuses voor de late reactie, ik heb net toetsweek gehad. De windtunnel die wij op school hebben is erg klein en de metingen zijn niet heel erg nauwkeurig... Misschien nog alternatieven? Ons beste alternatief na het gebruik van jullie windtunnel is het simuleren via een computerprogramma. Een stuk lastiger, maar wel veel nauwkeuriger dan die windtunnel die wij op onze school tot onze beschikking hebben.
Grt. Robert
-
Misschien een idee om binnenkort op een profielwerkstuk middag langs te komen? Ik zie dat er in oktober geen dagen meer zijn waar we jullie (afdeling luchtvaart) aanwezig zijn, maar die komen in november wel weer neem ik aan?
-
Hallo Wouter,
Wij hebben ons ingeschreven voor de pws middag op 3 december. Wij zien je hopelijk dan!
Naar het artikel zullen we nog even kijken. Bedankt voor de hulp!Groeten,
Robert Hengeveld