Nagellak
-
Welke stof zorgt er in nagellak voor dat deze binnen 60 sec. opdroogt ?
Voor mijn profielwerkstuk wil ik dat gaan onderzoeken.Allereerst wil ik gaan kijken welke stoffen er allemaal in nagellak zitten.
Helaas loop ik daar al vast. Ik wil dat graag d.m.v. chromatografie onderzoeken, maar op school hebben wij eigenlijk geen goed chromatografie-apparaat.
Ik zou het natuurlijk kunnen opzoeken op internet, maar dat vind ik niet leuk.Als ik weet welke stoffen er in zitten, ga ik hun kenmerken opzoeken.
Aan de hand daarvan kijk ik welke ervoor zou kunnen zorgen dat nagellak lang blijft zitten.
Heeft iemand nog tips en weet iemand waar ik mijn proef zou kunnen doen (ik ga het sowieso vragen aan de TU Delft), het is heel erg welkom.
Bedankt !
-
Beste scholier,
in nagellak zit altijd een oplosmiddel die ervoor zorgt dat de nagellak vloeibaar en smeerbaar is. Nagellak doorgt op omdat dit oplosmiddel verdampt en er alleen vaste stof achter. Daarom droogt een potje nagellak ook uit als je het potje open laat.
Op nakellak zit meestal een etiket wat is dubbelgevouwen. Als je deze opent kun je ingrediënten zien. Chromatografie heeft niet echt veel toevoeging en is veel moeilijker, dus daar kan ik je hellaas niet bij helpen.Ik hoop dat dit je vraag heeft beantwoord.
Mvg,
Sanne