Werking van de vliegtuigvleugel
-
Hoi Wouter,
Ik heb deelgenomen aan afgelopen windtunnelworkshop. Ik ben bezig met het onderzoeken hoe het nu komt dat een vleugel vliegt/lift genereert.
Ik heb Bernoulli en de derde wet van Newton al besproken, maar ben nu op zoek naar nog een extra, uitgebreidere verklaring om te behandelen.
Hierbij kom ik op de Euler vergelijking, de Kutta-Joukowski theorie en nog het een en ander. Het probleem is dat dit overal heel ingewikkeld wordt uitgelegd en moeilijk te begrijpen is met het weinige aanbod in het Nederlands en er differentiaal vergelijkingen voorkomen (waar ik weinig van kan begrijpen). Heb jij (of iemand anders op het forum natuurlijk) misschien nog wat tips voor andere theorieën voor mij of weet je wat links die dit allemaal iets begrijpelijker kunnen maken?Mvg Stijn
-
Hoi Wouter,
Bedankt voor je reactie, ik zal kijken of ik er iets uit kan halen. Ik denk dat het me in ieder geval zeker kan helpen. Als ik nog specifieke vragen heb hoor je het nog wel.
Mvg Stijn
-
Hoi Stijn,
Er zijn veel manieren en theorieën om de werking van de liftkracht uit te leggen. Newton is een kwalitatieve uitleg (je kan er onmogelijk mee rekenen) en Bernoulli is als het ware een vereenvoudigde versie van drie principiële wetten:
- Wat van behoud van massa: leidt tot continuïteitsvergelijking (besproken in de workshop)
- Totale kracht = verandering van impuls (=momentum) in bepaalde tijdsduur: leidt tot Bernoulli (ook besproken)
- Wet van behoud van energie: leidt tot energie vergelijking (niet besproken)
De laatste is niet behandeld omdat je deze vergelijking gebruikt wanneer er sprake is van samendrukbare (compressible) lucht. Dit betekent dat de dichtheid niet constant is. Voor snelheden onder M<0.3, mag je aannemen dat de dichtheid wel constant is. Tevens gaan we er vanuit met de afleiding van Bernoulli dat de lucht niet viskeus is. Dit betekent dat wrijving, warmte uitwisseling en diffusie verwaarloosd worden. Hier zul je dus in moeten duiken om een dieper begrip te krijgen van aerodynamica.
Kijk eens naar dit document. Het is een samenvatting van een tweedejaars vak op de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Probeer hier eens doorheen te lezen en laat je niet al te gauw afschrikken door de vele ingewikkelde en abstracte formules vol met integralen. Dit zijn alleen maar hele nauwkeurige benaderingen, die nooit met de hand worden berekend.
Als je iets niet begrijpt, kun je gewoon weer een bericht hier zetten. Probeer ook duidelijk aan te geven wat je niet precies begrijpt, dan kan ik je effectiever helpen!
Succes!
Grt. Wouter