(Waterproof) make-up
-
Voor scheikunde op 5 vwo hebben wij een EXO-opdracht gekregen, dit lijkt op een profielwerkstuk. Ons leek het interessant om een onderzoek te doen naar (waterproof) make-up. We hadden het idee om het vetgehalte in verschillende soorten water-proof make-up te bepalen en te bekijken welk effect dit heeft op de waterproof-heid. Dit is echter een klein deel van een onderzoek, en we kunnen hier geen heel EXO-verslag over schrijven. Daarom hebben we de vraag of jullie nog ideeën hebben voor iets anders dat we zouden kunnen onderzoeken betreft (water-proof) make-up.
Voor het onderzoeken van het vetgehalte hebben we pas 1 methode gevonden, met de soxhlet-opstelling. Er is hierover weinig info te vinden en dus de vraag of jullie misschien weten hoe dit in zijn werk gaat, of een andere manier om het vetgehalte te bepalen.
Alvast bedankt! -
Hoi Claire,
Hebben jullie al meer op het internet rondgezocht? Wanneer je je iets meer verdiept in het onderwerp kom je vanzelf leuke dingen tegen. Zelf ben ik niet thuis in de scheikunde, maar mijn collega Tirsa is dat wel. Zij is op dit moment op vakantie. Wanneer zij terug is kan zij jullie mogelijk helpen. Jullie horen van haar.
Grt. Noor
-
Bedankt Noor! We zullen nog eens verder zoeken.
-
Beste Claire,
Het is inderdaad een goed idee om het vetgehalte te onderzoeken wanneer je kijkt naar hoe waterproof een product is. Producten die niet waterproof zijn hebben meestal ingrediënten die zijn opgelost in water. Water staat dan ook vaak 'hoog' op de ingrediënten lijst. De ingrediënten lijst begint altijd met het ingrediënt waarvan er het meeste in het product zit en loopt af. Hoe hoger water staat, hoe meer (percentueel gezien) water er in je product zit. Bij waterproof producten zijn de meeste ingrediënten in olie oplosbaar, in plaats van water. Het product bevat dan ook vaak verschillende soorten oliën of waxen. Zoals je misschien wel eens hebt gemerkt, is het erg lastig om olie te verwijderen met water, omdat olie niet oplosbaar is in water. Vandaar dat producten met oliën, en ingrediënten die oplossen in olie, ook erg lastig te verwijderen zijn met water, en dus waterproof zijn.
Op YouTube heb ik een filmpje gevonden waar je ziet hoe de Soxhlet methode in z'n werk gaat en op deze pagina staat veel informatie over deze methode.
Een wat simpeler proefje wat je kan doen, is het product wat je onderzoekt oplossen in olie en/of water. Als je dit een tijdje laat staan zullen er lagen ontstaan. Een olie laag en een waterlaag. Met een scheitrechter kan je dan 1 van deze lagen aftappen en wegen. Zo weet je hoeveel van je product in een fase is opgelost. Je weet dan niet het vetgehalte, maar wel het gehalte dat oplost in water of vet.
Hebben jullie zelf al wat meer informatie gevonden? Als jullie nog vragen hebben hoor ik dat graag!Groetjes,
Tirsa