PWS Papieren vliegtuig
-
Hallo,
Wij zitten in 6 VWO en doen onze PWS over papieren vliegtuigjes. Onze onderzoeksvraag is: Welk model papieren vliegtuigje komt het verst. We hebben hiermee proefjes gedaan, met behulp van een lanceerinstallatie. uiteindelijk kwam het vliegtuig wat je ziet in de bijlage als beste uit de test. ook is een schets van onze lanceerinstallatie opgenomen in de bijlage. We willen de uitkomsten van deze proef nu theoretisch gaan bewijzen, we willen dus bewijzen hoever het vliegtuigje theoretisch zou moeten komen. Kunnen jullie hier ons bij helpen, door formules/uitleg etc.?
-
He, ik heb toevallig 2 dagen geleden een bericht gepost over hetzelfde pws. Ik zat met de lanceerinstallatie, en zie dat jullie die niet mee hebben gestuurd. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Mijn idee was een tegenovergestelde redenatie: berekenen wat de ideale verhoudingen of iets zijn, en proefondervindelijk onderzoeken of deze het wint van de standaardvliegtuigjes, wereldrecordvliegtuigje, etc. Ik zou sowieso uit gaan van de 4 krachten die op het vliegtuig werken: aandrijving (aan het begin), luchtweerstand (die je denk ik op de onderkant wil en niet op de bovenkant zodat hij het vliegtuigje niet omlaag "duwt" maar juist omhoog, met natuurlijk snelheidsafname), zwaartekracht en lift van de vleugels.
ik denk dat het probleem ligt bij de luchtweerstand en lift. Luchtweerstand is de formule wel duidelijk, maar hoe bereken je de weerstandscoefficient zal de vraag zijn. Over lift vertelt wikipedia veel: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Liftkracht Maar daar zitten we ook weer met de liftcoefficient...
hebben jullie nog andere tips waar jullie op zijn gekomen tijdens het maken van het profielwerkstuk?
Thanks!
-
Oh nu zie ik die schets, hoe hebben jullie dat touwtje dan verbonden aan het vliegtuigje?
-
Ja klopt we hadden een gewichtje eraan gehangen zodat je elke keer precies dezelfde kracht kreeg
-
Maar je trekt niet elke keer even hard aan het touwtje toch? Of heb je een gewichtje ofzo gebruikt dat je eraan hing?
-
Dit hebben we gedaan door een blokje achter het vliegtuigje te leggen, waaraan we het touwtje gemaakt hebben, zodat het vliegtuig daardoor 'opgeduwd' wordt
-
Beste Jan,
Als je de liftkracht en weerstandskracht experimenteel bepaald hebt, kun je met de formules op deze pagina wel een eindje komen. Denk eraan dat er maar 3 krachten werken op een papieren vliegtuigje: lift, zwaartekracht en weerstand. Als je in het Engels op de term "glider" zoekt, kun je ook al verder komen. Kijk maar of je eruit komt.
Als je naar aanleiding hiervan of nog andere vragen hebt, stel ze hieronder. Ik help je graag.
Grt. Wouter