Zetmeel halen uit een aardappel
-
Hallo!
Voor een project op school moeten we zetmeel uit een aardappel halen... Alleen hebben we niet zo'n goed idee hoe je dit nou zou moeten doen.
Zelf denk ik aan:
Het schillen en raspen van de aardappel dit malen en dan in een kan met water stoppen. Roeren en wachten en als er bezinksel optreed het te gaan filtreren. Nu vraag ik me af of het zo werkt en of dat er een andere manier is om het uit een aardappel te krijgen? Want als je het op deze manier zou doen zou het residu de aardappelzetmeel maar ook de aardappel resten bevatten... En ik niet zou weten hoe ik die dan van elkaar zou moeten gaan scheiden...Groetjes,
Denise
-
Hoi Denise!
Misschien heb je iets aan het volgende voorschrift wat ik zelf op Internet heb gevonden?
Bepaling 1
Omdat aardappelen voor een groot deel uit water bestaan meten we voor een groot deel de massa van het water, wanneer we een aardappel wegen. Wanneer we een aardappel onder water wegen, wegen we de massa van het water niet mee. Omdat het grootste deel van de massa van aardappelen verder wordt bepaald door zetmeel kunnen we het zetmeelgehalte van de aardappel meten.
- Boor met een stopnaald een gaatje door de aardappel.
- Hang een krachtmeter aan een statief.
- Maak de aardappel met een touwtje vast aan de krachtmeter.
- Noteer de massa van de aardappel (100 g komt overeen met 0,98 N)
- Vul een bekerglas met water.
- Hang de aardappel die aan de krachtmeter hangt in het water.
- Noteer de massa van de aardappel onder water.
- Bereken het zetmeelgehalte met de volgende formule:
Bepaling 2
- Weeg twee aardappelen op een bovenweger en noteer de massa in je schrift.
- Snij deze twee aardappelen 4 stukken en breng in de sapcentrifuge. Vang de aardappelprut op in een bekerglas of erlenmeyer.
- Laat 5 minuten bezinken.
- Giet voorzichtig het bruine vocht af. Let op dat je het witte spul niet weggooit. Dit is namelijk het zetmeel.
- Voeg nu water toe totdat het bekerglas voor de helft is gevuld, en roer met een roerstaaf.
- Laat weer 5 minuten bezinken. Weeg ondertussen een filtreerpapiertje op een bovenweger en noteer de massa in je schrift.
- Schrijf je naam op een goed zichtbare plaats met potlood op het filtreerpapiertje.
- Vouw het filtreerpapiertje, breng het in een trechter en maak nat.
- Giet weer voorzichtig af. Voeg een kleine hoeveelheid water toe en roer de zetmeel los met je roerstaaf.
- Filtreer je zetmeelmengsel en laat je filter drogen. Dit duurt tot de volgende les.
- Weeg je droge filter op de boven weger en noteer de massa in je schrift.
- Bereken het zetmeelgehalte met de volgende formule:
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag! Groetjes,
Sara