PWS biologisch vlees
-
Samen met een vriendin van mij wil ik onderzoeken wat het verschil is in cholesterolgehalte tussen biologisch- en niet-biologisch vlees. (en evt. anderse stoffen, als dit mogelijk is)
Hiervoor hebben wij op school niet de benodigde apparatuur en begeleiding, dus vroegen wij ons af of wij een proef op de TU Delft konden doen.
We hadden gemaild naar de universiteit en werden hiernaartoe verwezen,
kan iemand ons helpen?Groetjes,
Eefje -
Sorry dat ik zo laat pas reageer, we komen toch nog niet helemaal uit onze proefopstelling en daarom hebben we -als het goed is- dinsdag een gesprek met onze begeleider die ons hoop ik uit de brand helpt.
Ik hoop dinsdag meer te kunnen vertellen!Groetjes
-
Beste Eefje,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen. Ik zal navragen of er mogelijkheden zijn om een proef uit te voeren op de TU Delft, maar daarvoor heb ik wel iets meer informatie van jullie nodig.
Hebben jullie al een idee hoe jullie de cholesterol uit het vlees kunnen krijgen? En hebben jullie al nagedacht met wat voor apparatuur jullie het cholesterol willen meten?
Ik hoop jullie snel verder te kunnen helpen.
-
Beste Margje,
De vragen die u gaf hebben we nader bekeken en antwoorden op gevonden.
We willen graag door middel van dunnelaagchromatografie en gaschromatografie cholesterol aantonen en bepalen. Bieden jullie deze mogelijkheid aan?
we hebben dan het volgende nodig:gas- en dunnelaagchormatografie opstelling,
voor de loopvloeistof gebruiken we hexaan/diethylether/mierenzuur (80:80:2),
als reverentiestof gebruiken we cholesterol,
de juiste kolom in de gaschromatograaf,
ninhydride als kleurstof voor aantoning,
centrifuge en stoof
Hopelijk beschikken jullie over deze middelen en mogen wij hiermee aan de slag.
Het enige punt waar we nog niet helemaal overuit zijn is hoe we cholesterol uit het vlees kunnen halen. Waarschijnlijk door middel van een bepaalde oplosstof, dit hoort u nog van ons.We horen graag weer van u,
Met vriendelijke groet,
Eefje de Louw en Tessa van Tongeren
ECL Haarlem -
Alvast hardstikke bedankt voor de moeite!
We hopen dat het gaat lukken en we wachten het af.
Groetjes Eefje -
Hoi Eefje,
Ik zie dat jullie al een stuk zijn opgeschoten. Ik ga navragen of jullie op de TU zouden kunnen meten, ik weet alleen niet of er een juiste kolom beschikbaar is voor de GC. Je hoort nog van me!
-
Beste Eefje,
Helaas kunnen we jullie niet helpen met de analyse, op de TU Delft wordt niet echt onderzoek gedaan naar dit soort stoffen. Daarom zijn ook de GC's hier niet op ingesteld. Misschien maak je meer kans bij een universiteit als Wageningen, zij doen echt onderzoek naar voedsel.
Heel veel succes met je pws!