Geluidsoverlast
-
Beste Joost en Thomas,
Ik had jullie andere topic over de proefjes ook gezien en gereageerd. Mijn collega gaat kijken of jullie proeven mogelijk zijn. Let op dat je namelijk niet zo maar een proef kan doen op de TU. Wat betreft je onderzoek: kijk vooral uit dat je het niet te breed voor jezelf maakt. Probeer je te beperken tot één of hooguit twee mogelijke oplossing(en) en ga dat verder uitdiepen. Anders blijf je met je project een beetje op de oppervlakte.
Wat betreft het spreekuur: ik zal nagaan voor jullie of er een professor is die jullie kunnen interviewen of vragen kunnen stellen. Jullie zullen je dan wel eerst wat moeten verdiepen in het onderwerp. Wat voor oplossingen zijn jullie al tegen gekomen of wat voor informatie hebben jullie hier al over kunnen vinden?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Dankjewel voor het antwoord en het zoeken naar professoren.
Wij zijn al wel een tijdje bezig met het onderwerp en zijn ons aan het focussen op de volgende oplossingen:- Demping
- Geluidsreflectie
- Elektrische motor
- Glijvluchten
- Wettelijke afspraken
- Vliegroutes
De laatste drie zijn al in gebruik en de eerste drie willen we graag verder onderzoeken. We hebben al wel veel informatie gevonden over de oplossingen. Maar het is goed dat je zegt dat we met op enkele oplossingen moeten richten want inderdaad anders wordt het wel erg breed. Maar voor de eerste drie oplossingen zouden we graag onderzoeken willen verrichten. Alleen kunnen we deze niet op school doen. Wij hebben hiervoor de TU/e (profielwinkel) ook al geïnformeerd daaruit volgt een snelle reactie maar ze schuiven het probleem steeds verder op. Ik had dit niet verwacht van een TU die ook graag leerlingen wilt binnen halen voor andere schooljaren. Daarom hoop ik dat de TU delft wel ons kan helpen, zodat wij onze berekeningen kunnen doen.
Alvast bedankt,
Joost en Thomas
De
-
Beste Wouter,
We gebruiken de volgende websites en verslagen:
Elements of Aviation Acoustics
by G.J.J. Ruijgrokhttp://www.bksv.com/Products/EnvironmentManagementSolutions/AirportEnvironmentManagement/ANOMS.aspx metingen van geluidsoverlast hoe ze dat doen
Ik kan er maar twee toevoegen in dit bericht.
We hebben ook nog andere bronnen maar die staan bij Thomas in het document. Hij focust op de vliegroutes en later geluidsreflectie. Voor de vliegroutes gebruikt hij de website van bezoekbas.
Met vriendelijke groet,
Joost en Thomas
-
Beste Joost en Thomas,
Dat lijken me goede onderzoeksgebieden. Kunnen jullie specificeren wat jullie aan informatie hebben gevonden, dus bijvoorbeeld:
- Artikelen
- Literatuur (boeken)
- Verslagen
Dan kan ik een beeld maken van hoever en of jullie op de goede weg zijn.
Grt. Wouter
-
Hallo jongens,
Jullie hebben de goede literatuur gevonden. Als jullie een lijst vragen opstellen (waaruit blijkt dat je het nodige onderzoek zelf gedaan hebt) en deze aan mij sturen, zal ik contact opnemen met een prof hier. Let op dat het vragenuur eventueel in het Engels kan zijn.
Ik zie jullie lijst vragen tegemoet.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bij nader inzien willen we meer informatie krijgen over het verticaal omhoog opstijgen. We denken dat we hier de beste informatie en berekeningen mee kunnen doen. Omdat er niet veel informatie over te vinden is op het internet willen we graag weten hoe het werkt. Vooral hoe de motor werkt en welke hoogte het kan bereiken. Welke condities ervoor nodig zijn?
Groet,
Thomas Ramakers en Joost Wijnakker
-
Beste Wouter,
U heeft gelijk dat dat meer geluid gaat kosten. Ik had het te snel ingestuurd en niet bij stil gestaan.
Wij hebben niet veel vragen maar we zouden graag wel willen weten of we de invloed van wind op geluid kunnen bepalen met de windturbine op jullie faculteit. Maakt jullie windturbine veel geluid als je erin staat? Is het mogelijk om geluid te maken in de windturbine zodat we dat kunnen meten zonder te veel herrie van de windturbine te krijgen?Grt. Joost en Thomas
-
Hallo jongens,
Jullie willen meer informatie over verticaal opstijgen met betrekking tot het verminderen van geluidsoverlast op vliegvelden neem ik aan? Als passagiersvliegtuigen verticaal willen opstijgen is daar een enorme hoeveelheid kracht voor nodig, omdat het gewicht vele malen groter is dan dat van bijvoorbeeld een straaljager. Ter vergelijking: een Boeing 747-800 heeft een maximum gewicht van 396.890 kg en de JSF een maximum gewicht van 27.215 kg. Ruim 13 keer zoveel dus.
Om een passagiersvliegtuig verticaal te laten opstijgen is er meer kracht nodig dan wat huidige motoren op kerosine (of andere C-brandstoffen) kunnen leveren. Stel je zou grotere motoren hebben (of meer motoren) die verticaal kunnen aandrijven. Dan heeft dit tot effect een hoger gewicht, veel hoger brandstofverbruik, ingewikkelde constructies en hogere onderhoudskosten en dit zal bovendien gepaard gaan met een enorme vermeerdering van het geluid. Precies niet wat jullie willen en ook niet wat vliegtuigmaatschappijen willen.
Je zult dus een andere motor nodig hebben. Helaas is dit echt een idee voor de verre toekomst (hangt tegen science fiction aan). Mij lijken jullie andere ideeën een stuk interessanter en meer haalbaar voor in de nabije toekomst. Dus nogmaals: als jullie een lijst vragen opstellen over deze ideeën kan ik voor jullie een interview verzorgen.
Laat maar weten.
Grt. Wouter
-
Hallo jongens,
Juist omdat jullie 'zo gek zijn van het onderwerp', moet je oppassen dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Ik weet niet wanneer jullie deadline is, maar probeer 1 hoofdvraag op stellen met bijbehorende deelvragen en ga je daar op focussen. Zijn jullie nog steeds bezig met het onderzoek naar verminderen van geluidsoverlast rondom Schiphol?
Om antwoord te geven op jullie vraag: ja, de wind heeft zeker invloed op de voortplanting van geluid. Dat merk je alleen pas echt op een grote afstand van de geluidsbron (zeg minimaal 50 tot 100 meter afhankelijk van de sterkte van de wind en het geluid). Geen ideale test voor in een windtunnel dus. Of je moet nauwkeurige apparatuur hebben, die een kleine verandering in de intensiteit van geluid kan meten. Geluid beweegt zich namelijk met ongeveer 343 m/s voort in lucht. Op dit gebied is er voor jullie geen experiment mogelijk op de TU.
Lees hier meer over wind en geluid:
http://www.hk-phy.org/iq/sound_wind/sound_wind_e.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_gradient#Sound_propagationProbeer ook op de zoekterm 'aeroacoustics' te zoeken.
Ik kan jullie tevens heel erg aanraden om naar dit boek op zoek te gaan:
G.J.J. Ruijgrok, Elements of aviation acoustics, Delft
University Press, Delft, 2004, ISBN 90-407-2560-8.Edit: Hier een link naar de online versie.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Wij zijn echt helemaal gek van het onderwerp. We willen nu onderzoeken of de wind invloed heeft op het verspreiden van het geluid. Hier voor willen we eigenlijk een stille en grote lucht waaier hebben en een geluidsbron. We proberen het geluid tegen de wind in te laten voortplanten maar ook van achter, of het geluid van de zijkant produceren kijken of dit invloed heeft. Dus wij dachten direct aan jullie windtunnel, maar wisten of niet of dit mogelijk was.
Met vriendelijke groet,
Thomas en Joost
-
Hallo Joost en Thomas,
Wat zijn jullie nu precies aan het onderzoeken? Dat ontgaat me een beetje. Als jullie een experiment willen doen, zullen jullie met een duidelijk plan van aanpak moeten komen. 23 december geef ik een workshop in de verticale windtunnel. Hier test ik alleen vleugelprofielen op hun aerodynamische eigenschappen. Als je zelf een decibelmeter meebrengt kunnen we ook wel kijken wat voor effect turbulentie van een vleugelprofiel heeft op het geproduceerde geluid. Maar nogmaals, kom met een plan.
Grt. Wouter