Aerodynamica van de auto



  • Beste mensen van de TU Delft,

    wij hebben ervoor gekozen om ons pws over de aerodynamica van de auto te doen. Het gaat hierbij vooral om de luchtstromingen en wij willen dus graag testen in een echte windtunnel om proefjes en metingen te verrichten. Wij hebben al een plan van aanpak, een idee van de metingen die wij willen doen en de hoofd- en deelvragen Het zou fijn zijn als jullie even kunnen laten weten of dit op korte termijn nog mogelijk is en wat wij hiervoor nog moeten doen.

    Mvg,

    Denzel Hopman en Aakaash Radhoe



  • Beste Wouter,

    nog bedankt voor de reactie. Inmiddels zijn wij al begonnen met het bouwen van onze eigen windtunnel, enkel hebben wij nog een aardig belangrijke vraag waar weinig over te vinden is op het internet. Stel dat wij een model auto willen gebruiken met een schaal van 1:24 en wij willen resultaten die overeenkomen met het grote model dat bijvoorbeeld 300km/u gaat, moeten wij deze snelheid dan ook door 24 delen? Alvast bedankt.

    Mvg,

    Denzel en Aakaash



  • Hallo Denzel en Aakaash,

    Leuk onderwerp! Ik moet jullie helaas teleurstellen wat betreft de windtunnel. Ik maak namelijk gebruik van een verticale windtunnel waarin alleen vleugelprofielen kunnen worden getest. De rest van de windtunnels op de TU worden doorlopend gebruikt voor onderzoek.

    Wat jullie wel zouden kunnen doen is zelf een windtunnel maken. Dit is een heel mooi voorbeeld van een windtunnel speciaal gemaakt voor modelauto's: http://roundtable.menloschool.org/issue8/6_Stark_MS_Roundtable8_Winter_2011.pdf

    Succes en als je inhoudelijke vragen hebt, kun je ze hier natuurlijk kwijt!

    Grt. Wouter



  • Beste Denzel en Aakaash,

    Om hier achter te komen, zul je moeten onderzoek naar wat het Reynoldsgetal inhoudt. Dit dimensieloze getal kan worden gebruikt om een schaalmodel met de "echte auto" te vergelijken. Het is een maat voor hoe laminair de luchtstroom rondom een voorwerp is. De formule voor het Reynoldsgetal is als volgt:

    Oftewel: Reynoldsgetal = (snelheid x lengte auto) / kinematische viscositeit. Kunnen jullie hieruit afleiden of de snelheid van de luchtstroom lager of hoger moet zijn bij het schaalmodel om dezelfde omstandigheden te krijgen als bij de "echte auto"?

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.