Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Aerodynamica van de auto

    Natuurkunde Proefjes
    1
    4
    3619
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • D
      DenzelH
      voor het laatst aangepast door

      Beste mensen van de TU Delft,

      wij hebben ervoor gekozen om ons pws over de aerodynamica van de auto te doen. Het gaat hierbij vooral om de luchtstromingen en wij willen dus graag testen in een echte windtunnel om proefjes en metingen te verrichten. Wij hebben al een plan van aanpak, een idee van de metingen die wij willen doen en de hoofd- en deelvragen Het zou fijn zijn als jullie even kunnen laten weten of dit op korte termijn nog mogelijk is en wat wij hiervoor nog moeten doen.

      Mvg,

      Denzel Hopman en Aakaash Radhoe

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • D
        DenzelH
        voor het laatst aangepast door

        Beste Wouter,

        nog bedankt voor de reactie. Inmiddels zijn wij al begonnen met het bouwen van onze eigen windtunnel, enkel hebben wij nog een aardig belangrijke vraag waar weinig over te vinden is op het internet. Stel dat wij een model auto willen gebruiken met een schaal van 1:24 en wij willen resultaten die overeenkomen met het grote model dat bijvoorbeeld 300km/u gaat, moeten wij deze snelheid dan ook door 24 delen? Alvast bedankt.

        Mvg,

        Denzel en Aakaash

        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • Wouter BoumaW
          Wouter Bouma
          voor het laatst aangepast door Een ex-gebruiker

          Hallo Denzel en Aakaash,

          Leuk onderwerp! Ik moet jullie helaas teleurstellen wat betreft de windtunnel. Ik maak namelijk gebruik van een verticale windtunnel waarin alleen vleugelprofielen kunnen worden getest. De rest van de windtunnels op de TU worden doorlopend gebruikt voor onderzoek.

          Wat jullie wel zouden kunnen doen is zelf een windtunnel maken. Dit is een heel mooi voorbeeld van een windtunnel speciaal gemaakt voor modelauto's: http://roundtable.menloschool.org/issue8/6_Stark_MS_Roundtable8_Winter_2011.pdf

          Succes en als je inhoudelijke vragen hebt, kun je ze hier natuurlijk kwijt!

          Grt. Wouter

          Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • Wouter BoumaW
            Wouter Bouma
            voor het laatst aangepast door

            Beste Denzel en Aakaash,

            Om hier achter te komen, zul je moeten onderzoek naar wat het Reynoldsgetal inhoudt. Dit dimensieloze getal kan worden gebruikt om een schaalmodel met de "echte auto" te vergelijken. Het is een maat voor hoe laminair de luchtstroom rondom een voorwerp is. De formule voor het Reynoldsgetal is als volgt:

            Oftewel: Reynoldsgetal = (snelheid x lengte auto) / kinematische viscositeit. Kunnen jullie hieruit afleiden of de snelheid van de luchtstroom lager of hoger moet zijn bij het schaalmodel om dezelfde omstandigheden te krijgen als bij de "echte auto"?

            Grt. Wouter

            Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • First post
              Last post
            Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors