Ontwerpen buitenplaats SBO-school
-
Hoi!
Wij hebben de volgende opdracht gekregen:
Wie is je opdrachtgever?:
Onze opdrachtgever is Adam Altena, Hij werkt voor Lucasonderwijs en is directeur van de pastoor van Ars en van de Oase. Hij heeft de opleiding AVS interstudie gevolgd. Hij is leraar geweest. Hij is sinds 10 jaar directeur van de Oase en sinds twee jaar directeur van de pastoor van Ars.Wat is je opdracht?:
Samen met de opdrachtgever hebben wij een opdracht opgesteld. Zoals hierboven al beschreven staat maken wij een opdracht voor een SBO-school. We hebben afgesproken dat wij ons focussen op de buitenplaats van de school (schoolplein, fietsenstalling, toestellen etc.). Het is de bedoeling dat wij een buitenplaats ontwerpen voor de school. Het is dus een ontwerpopdracht. Dat betekent niet dat we dus geen onderzoek moeten doen want bij een SBO-school zijn er een aantal belangrijke eisen voor zo'n schoolplein. Samen met de opdrachtgever hebben we ook gekeken naar de stakeholders, personen die er mee te maken hebben en iets willen (zie poster). Onze opdrachtgever gaf ook aan dat de school een bepaalde visie heeft en dat het handig is om ons ontwerp daarop af te stemmen. De globale eisen en wensen die wij voor nu hebben opgesteld zijn:
Eisen
• Buitenplaats zo ingericht dat alle gebruikers tevreden zijn (flexibel) (gaan we onderzoeken)
• 50 % van de buitenplaats groen aan de straatkant, 50 % van de buitenplaats verhard
• 10 meter van de straat kant groen
• Veiligheid voor alle kinderen (ook via de wetten)
• Er moet een fietsenstalling komen
• De buitenplaats moet zichtbaar zijn van af de straat i.v.m. hangjongeren
• Er moet een voetbal plein komen
• Er moeten bankjes komen voor ouderen
Wensen
• Betaalbaar
• Makkelijk om te onderhouden
• Er moet een zandbak
• Rekening houden met de verschillende kinderen (kinderen met bijvoorbeeld leerproblemen en kinderen van andere scholen die in het gebouw zitten)
Het doel van de opdracht is om een ontwerp te maken die aan alle wensen en eisen voldoen, voor een schoolplein waar de kinderen, docenten, ouders, gemeente en buurtbewoners blij mee zijn.
Wat is je uiteindelijke ontwerp?:
Wij willen als uiteindelijke ontwerp een maquette en een 3D model op de computer hebben van het schoolplein dat wij ontworpen hebben. We willen zo de opdrachtgever meer inzicht in het schoolplein geven op verschillende manieren.Wat zijn je deelopdrachten?:
We gaan eerst de oriëntatie maken, we moeten interviews afnemen bij kinderen en volwassenen, we gaan veel schetsen maken en daaruit een concept kiezen en die uiteindelijk uitweren in een maquette en 3D model op de computer.
Wat is je plan? Wat heb je al?:
We gaan eerst een onderzoek doen, dan een ontwerpen maken, een 3D ontwerp maken, een maquette maken. We hebben al ons projectplan.
Welke expertise heb je nodig?:
Bouwkundige/architectMet vriendelijke groeten,
Eralin van Horssen
Kasper Spijkerman
Oscar Dessauvagie
Quinten van Buren -
Hoi Eralin, Kasper, Oscar en Quinten,
Wat leuk dat jullie ervoor gekozen hebben een ruimtelijk plan te gaan ontwerpen!
Mijn naam is Lieke, ik ben 4e jaars bouwkunde student aan de TU Delft. Zodoende heb ik al een aantal ontwerpprojecten afgerond. Tijdens die projecten worden wij altijd begeleid door vakdocenten die ons, door middel van het stellen van kritische vragen, stimuleren ons ontwerp te verbeteren.
Zoals jullie in jullie opdrachtomschrijving al laten zien, komt er veel kijken bij ontwerpen. Zo noemen jullie al dat jullie veel onderzoek willen gaan doen en met veel verschillende belanghebbende willen gaan praten. Dit zijn inderdaad belangrijke aspecten van het ontwerpproces.
Ik heb het idee dat jullie het al ver uitgedacht hebben en in de goede richting aan het denken zijn. Hoe gaat het met de uitwerking van jullie plannen?
Gedurende jullie project kunnen jullie mij raadplegen voor vragen of als jullie er even niet meer uitkomen. Ik zal uiteraard proberen dan zo goed mogelijk te helpen. Dit kan via dit forum, mail of skype als julie een keer iets willen laten zien, of misschien willen jullie zelfs een keer op bouwkunde langskomen. Het is aan jullie in hoeverre jullie daar gebruik van willen maken.Ik denk dat jullie al een goede start gemaakt hebben en raad jullie aan behalve het onderzoeken van eisen en wensen ook vooral de bestaande omgeving te onderzoeken. Dit kan je doen door veel tekeningen te maken (plattegronden en doorsnedes) en te onderzoeken wat voor kwaliteiten het gebied nu heeft. Dit kan je later in het daadwerkelijke ontwerpen goed helpen. Laat het me weten als jullie voorbeelden nodig hebben.
Heel veel succes en graag hoor ik van jullie wat jullie van mij verwachten:)
Groetjes,
Lieke -
Hoi Lieke,
Sorry voor onze late reactie, we hebben nu pas door hoe het werkt en het bericht gezien. Bedankt voor je enthousiaste bericht, ik hoop dat je dat nog steeds ben.. We zijn wel goed bezig geweest met het project en we zijn nu een stuk verder. We zijn bij een deel aangekomen waar we denk ik best wel je mening kunnen gebruiken. We zijn begonnen concepten maken. Ik kan het programma van eisen opsturen zodat je meer inzicht hebt in wat we aan het doen zijn. Het ideeen bedenken, schetsen maken en het vlekkenplan vinden we best wel lastig en kunnen we misschien jou hulp bij gebruiken. Alvast bedankt!
Groeten
Quinten van Buren namens de rest van het groepje -
Ha Quinten en de rest!
Wat goed dat jullie al zo goed op weg zijn en geen zorgen: ik ben er nog!
Wat hebben jullie tot nog toe allemaal gedaan? Veel onderzoek? Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit allemaal hebben verwerkt, in tekst of misschien eerder in tekeningen. Je zegt dat jullie moeite hebben met het creatieve proces. Lopen jullie hier tegen iets specifieks aan of vinden jullie het misschien sowieso lastig de informatie visueel te maken? Zou je dit iets meer kunnen toelichten?
Het lijkt me inderdaad handig om het PvE te zien, dan kan ik zien waar jullie mee bezig zijn. Misschien kan je daar ook in aangeven welke dingen jullie lastig vinden, mocht je dat handig vinden natuurlijk.
Ik zal voortaan proberen sneller te reageren:)
Groetjes,
Lieke