Een kost-efficiënte waterzuivering prototype voor derde wereld landen.
-
Beste meneer/mevrouw,
Onze namen zijn Irem en Angela van het Berlage Lyceum in Amsterdam. Momenteel zijn wij bezig met het ons profielwerkstuk, wat over waterzuivering gaat. We willen graag een prototype ontwerpen. Doordat onze school tweetalig is moet het in het Engels, ik zal de hoofd en deel vragen hier in het Engels bijvoegen. We zaten te denken aan een soort trolley, met ruimte voor een installatie en een bepaalde hoeveelheid zoet water. Met de wielen kan een dynamo aangestuurd worden en hierdoor het water gezuiverd (globaal idee). Wij vroegen ons af of het mogelijk is om bij het maken van dit prototype hulp te krijgen. Het is voor ons belangrijk dat het ontwerp ook kost-efficient is.
Main research question:
How to develop a cost-effective water purification device, which makes freshwater safe for human consumption third world countries.Sub research questions:
(1): Where and why is the scarcity of drinking water a problem in the world?(2) When is a freshwater source labeled dangerous for human consumption?
(3): What are the known techniques used in fresh water purification?
(4): Which known purification devices are currently in use, and how can these devices be improved?
(5): What materials are crucial when building a cost-effective freshwater purification device?
We hopen op uw hulp.
Met vriendelijke groeten,
Irem en Angela
-
Beste @PWSAngelaIrem ,
Ik ben studente Civiele Techniek en kan jullie helpen met vragen over dit onderwerp! Jullie verhaal is redelijk duidelijk, alleen begrijp ik het idee van de trolley niet helemaal. Wordt het water tegelijkertijd getransporteerd en gezuiverd?
Als er verder specifieke vragen zijn dan hoor ik het wel!
Groetjes Pauline
-
Dag Pauline,
Dankjewel voor het reageren! Het idee dat wij hebben bevat dus het transporteren en zuiveren tegelijkertijd, een soort van 2 in 1 ontwerp. Omdat onze eerste deadline al over 4 weken is, wilden we eerst een computermodel ontwerpen. Welke programma's zijn handig voor dit? Of heb je tips voor het ontwerpen. Waar moeten we aan denken etc.
Ik hoor graag van je, bedankt voor je tijd!
Groetjes,
Irem en Angela
-
Beste @PWSAngelaIrem ,
Sorry voor de late reactie, onze server heeft er deze week uit gelegen. Hopelijk hebben jullie in de tussentijd verder kunnen werken!
Ik wil jullie graag helpen, maar kunnen jullie misschien eerst iets meer uitleg geven over het idee van de trolley? In welke orde grootte moet ik denken? Hoe veel liter water wordt er getransporteerd? Waar komt het water vandaan? Waar gaat het water heen? Over hoeveel (kilo)meters wordt het water getransporteerd? Is het grondwater of oppervlaktewater dat gezuiverd moet worden? En hoe komt de trolley vooruit? Hebben jullie al nagedacht over het soort materiaal?
Misschien hebben jullie in de tussentijd al een computer programma of een andere manier van ontwerpen gevonden waarin het model voor de trolley gemaakt kan worden. Zo niet, dan zal ik mijn collega van de faculteit Werktuigbouwkunde vragen of hij hier meer over weet (ik kan jullie vooral helpen op het gebied van waterzuivering namelijk!).Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline,
Bedankt voor het reageren!
Wij willen nog steeds een trolley, maar hebben er toch voor gekozen om geen dynamo te gebruiken. We konden niet vast stellen of er genoeg energie kon worden opgewekt met korte afstanden en lage snelheden van het transporteren van water. Voor het filteren willen wij of de zwaartekracht gebruiken, of een handmatige pomp bij de trolley voegen. De trolley moet niet groter zijn dan een handbagage koffer (55x25x35). Verder besloten wij voor het transporteren van 10 L water per keer. Het gebruik van een trolley is alleen voor gebruikers gemak, zodat ze geen teilen met water op hun hoofd hoeven te dragen. Wij hebben voor 10 L gekozen, omdat het uiteindelijke product niet te zwaar mag zijn er moeten tenslotte nog filters in. Ook hebben wij ervoor gekozen om meerdere filters in te bouwen, bijvoorbeeld een carbonfilter en een nanofilter membraan. Deze filter willen wij graag ontwerpen en maken met behulp van een 3D printer. Naast dit dachten we voor de wielen een soort rupsband net als bij tanken. Zodat het water ondanks slechte infrastructuur getransporteerd kan worden. Momenteel hebben we geen specifieke materialen gevonden, wel een programma genaamd CES om materialen te vergelijken. Tijden het zuiveren van water willen wij bacteriën en virussen zeker uit het water krijgen, wegens het gebruik van oppervlakte water als toilet.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Irem en Angela
-
@PWSAngelaIrem Beste Irem en Angela,
Jullie zijn zo te horen erg ambitieus, en daar is natuurlijk niks mis mee. Ik denk alleen dat jullie zó veel willen, dat dit niet gaat lukken binnen de tijd van één PWS. Een prototype maken kost ontzettend veel tijd; zeker als jullie de materialen e.d. willen kiezen. Probeer je op één onderdeel te focussen. Bouw bijvoorbeeld een bestaande koffer om. Zelfs als je dit met bestaande filters doet zal dit al een hoop werk kosten.
Hebben jullie op het moment verder nog specifieke vragen?
Groetjes Pauline