Profielwerkstuk encryptie
-
Hey @Dong-Woo
Zijn jullie toevallig een meesterproef aan het doen? Dan kun je officieel een meesterproef aanvraag doen rechtsboven bij het technasium tabje op de site. Als jullie dat volledig invullen horen jullie verder of jullie een expert mogen ontvangen vanuit de TU Delft, dat zal ik dan waarschijnlijk zijn. Ik geloof dat CLD deel is van het programma en dat dat allemaal vlotjes zal lopen, ik zal het ook vanmiddag in de vergadering even peilen. Misschien dat we de vragen dan via dit forumbericht gaande houden.
Ik houd jullie op de hoogte, en jullie kunnen sowieso de aanvraag op de technasium pagina doen.
Groetjes,
Jip -
Beste Jip Rietveld,
Bedankt voor je antwoord, mijn excuses dat ik zo laat reageer.
Ik ben inderdaard bezig met een meesterproef maar dat is apart van het profielwerkstuk. Ik (Dong Woo Kim) ben zelf wel een techansium leerling maar dit jaar is het zo dat pws en technasium twee verschillende onderdelen zijn.We zijn specifiek opzoek naar een expert begeleider voor onze profielwerkstuk. Zoals ik al heb verteld hebben we het over encryptie en zouden het erg waarderen als we iemand kunnen vinden die ons hierover zou kunnen helpen. Het maken van een encryptie programma om precies te zijn.
Nog bedankt voor je antwoord, ik hoop op een snelle reactie.
Met vriendelijke groeten,
Han Heijmans en Dong Woo Kim -
Hey @Dong-Woo
Als jullie op zoek zijn naar een expert kun je rechtsboven op het knopje Technasium klikken. Daar wordt je verder verwezen en zullen we kijken of wij een expert aan je kunnen koppelen.
Stel je voor dat lukt niet, kan je altijd hier op het forum komen met inhoudelijke vragen die ik dan zal beantwoorden!
Ik hoop dat dat duidelijk is.
Groetjes,
Jip -
Beste Jip Rietveld,
Dus als ik het goed begrijp kan ik een externe instantie vinden op de Technasium deel van de website? Er staat dat er een technische storing is met het formulier dus ik geloof dat ik gewoon kan mailen naar scholierenlab@tudelft.nl?
Voor de zekerheid heb ik in de bijlage een plaatje met informatie over de externe instantie bijgezet.
Dong Woo Kim -
Ja dan moet je een mail sturen! Stuur ook maar die screenshot daarheen dan kunnen we kijken of we je kunnen helpen!
-
Beste Jip Rietveld,
Ik heb een paar dagen geleden een mail ontvangen met het volgende:
Beste Han en Dong,
Misschien kan Jip, onze student informatica, jullie helpen met jullie PWS. Hij kan dienen als expert waar jullie je technische vragen aan kunnen stellen. Hij kan jullie hopelijk zo goed mogelijk op weg helpen en hij zal ook kunnen inschatten tot hoever het ook mogelijk is om zo'n programma te schrijven.
Zouden jullie je vraag nogmaals kunnen stellen op het online forum van het PWS TU Delft? Na eenmalig inloggen op http://forum.pwstudelft.nl/ stel je je vraag en dan kan Jip jullie vanaf hier verder helpen.Met vriendelijke groeten,
Sanne
PWS TU DelftMet vriendelijke groeten,
Dong Woo Kim -
Yess ik had de e-mail ook gezien!
Je verzoek tot een expert is gehonoreerd en ik zal hier op het forum dus zijn om al jullie vragen te beantwoorden! Ik denk dat een eigen encryptie programma schrijven zeker goed te doen is! Hoe high-tech die wordt is maar de vraag maar een simpele moet zeker lukken. Voor de rest zullen jullie wat onderzoek moeten doen. Kennen jullie The Code Book van Simon Singh? Dat is een top punt om te beginnen en gaat over de hele geschiedenis van encryptie.
Naast dat onderzoek zullen jullie ook moeten onderzoeken in welk programma jullie je encryptie willen programmeren. Ik heb wel wat ideetjes maar ga vooral het internet af op zoek naar de beste taal.
Ik hoor van jullie!
Jip -
Beste Jip Rietveld,
We zijn erg blij om eindelijk een externe instantie gevonden te hebben! Helaas zitten we een beetje in tijdsnood omdat het profielwerkstuk uiterlijk op 20 december ingeleverd moet worden. Komt vooral door onze uitstelgedrag. Maar we zouden graag commentaar willen op onze fase 1. Hierin staan onze hoofd- en deelvragen. We zijn nog van plan om met onze begeleider een afspraak te maken, alleen was hij een aantal dagen afwezig waardoor dit niet mogelijk was. We zouden nog enige commentaar erg waarderen.
Dong Woo KimPs.
Er staat dat ik onvoldoende rechten hebt om een bestand toe te voegen. Heb daarom voor de zekerheid een google drive link bijgezet.[0_1512333553633_fase_1.docx](Uploaden van 100%)
link text -
Hey boys,
Dat ziet er netjes uit, ik zou alleen de hoofdvraag niet al ja/nee vraag proberen op te stellen. Ik weet niet zeker wat de richtlijnen zijn vanuit school maar een open vraag kan juist leiden tot meer onderzoek en een bredere zoektocht. Ik denk dat deelvraag 3 niet heel denderend zal zijn maar is inderdaad goed om te stellen. En als laatst is deelvraag 4 een lastige. Dan zal je bijna ook een programma willen hebben wat de sterkte van een encryptie test.
Ik denk dat als jullie uiteindelijke doel is om zelf een encryptor te schrijven je vooral bezig wil zijn met hoe sterk je die kunt maken. Denk er bijvoorbeeld aan om digitaal een enigma machine te programmeren, of te beginnen met een wat simpelere Alphabet Cipher ik weet van mezelf dat ik die gemakkelijk zou kunnen maken, dan moet het jullie als scholieren voor pws wel een leuke uitdaging zijn.
Voor de rest ben ik als expert hier niet om expliciet stukken te lezen en te beoordelen, maar probeer mij juist inhoudelijke vragen te stellen.
Groetjes,
Jip -
Hey Jip,
We zijn de laatste weken bezig geweest met het bestuderen van de bestaande encryptie algoritmes zoals DES, 3DES, RSA en AES. We hebben bijvoorbeeld gekeken naar de geschiedenis, algoritme en wiskunde achter de ciphers. Onze begeleider vond dat de wiskunde achter encryptie het belangrijktst is en daarom hebben we geprobeerd om daarop te focussen.
En nu zijn we bijna bij het schrijven van een encryptie programma, we denken dat een Alphabet Cipher niet voldoende zal zijn omdat de wiskunde erg beperkt is. We zaten meer te denken aan een RSA programma omdat het goed te snappen is en omdat wiskunde een grote rol speelt bij deze cipher. Als laatst moeten we nog bedenken in welke taal we het gaan schrijven. Han heeft al enige ervaring met java en dat is daarom op dit moment onze eerste keus, verder hebben we niks kunnen vinden op het internet over de voor- en nadelen van het schrijven van een encryptie programma in bijvoorbeeld java, python of C++. Heb je daarover misschien meer informatie? Alvast bedankt!
Dong Woo Kim -
Hey @Dong-Woo
Hm ik weet niet zeker of de wiskunde erachter het belangrijkst is, ik weet zeker dat er genoeg over encryptie is om het op een andere manier in te vullen maar als jullie het eens zijn met je begeleider is dat zeker een goed pad om in te slaan.
Inderdaad, in lijn met hierboven is een alphabet cipher niet heel denderend op wiskundig gebied. Een RSA cipher is wel wat lastiger om te maken maar zal zeker mogelijk zijn, ik zie dat er veel informatie over online staat dus daar heb ik vertrouwen in.
De taal om het in te schrijven maakt denk ik niet gek veel uit. Ik weet zeker dat het in alle talen kan. De 3 talen die jullie voorstelde zijn ook bekend en dus ook daar zal het internet jullie goed kunnen helpen.
Ik gok dat het makkelijkst is om het in python te schrijven. Dat is een makkelijke taal die heel vanzelfsprekend is.
Maar ook Java vind ik een goeie optie, zeker als jullie daar wat meer ervaring mee hebben is dat zeker een goede keuze waar je net zoveel mee kan als in python, misschien zelfs meer.
C++ vind ik de minste optie, dat is een wat gekke taal die ik zelf ook niet altijd volg, maar als jullie daar al veel informatie over hebben is dat zeker een valide optie.De eindstand is dus dat het niet zo gek veel uitmaakt. Kies vooral waar jullie de meeste informatie over hebben. Ik kan jullie helpen met alle drie! (Ik kan jullie het beste met Java helpen maar laat dat je vooral niet beïnvloeden.)
Groetjes,
Jip -
Hoi @Dong-Woo,
Sorry dat ik laat reageer en ik hoop dat je dit nog leest.
Als je een encryptie programma wilt maken raad ik je python aan, een niet al te moeilijke codetaal waar mensen al sha256 modules hebben gemaakt. (hashlib)
Sha256 is denk ik goed genoeg voor jullie profielwerkstuk(hoop ik:)).
Deze geeft een voorbeeld: https://docs.python.org/2/library/hashlib.html
Er zijn ook veel goede python apps voor je telefoon waarmee je offline je profielwerkstuk kan maken.
Op internet en stackoverflow staan genoeg voorbeelden die jullie verder kunnen helpen.Mvg,
Jason de Wolff
(Ik ben geen student)