-
Beste,
Voor ons PWS gaan wij onderzoek doen naar het minimaliseren van de vortexen bij een vliegtuig. Wij willen o.a. onderzoeken hoe de snelheid en de hoogte van een vliegtuig invloed hebben op de gevormde vortexen. Hiervoor moeten wij natuurlijk ook een practicum doen. Weten jullie misschien een goed en makkelijk practicum voor zo'n onderzoek naar vortexen?
MvG,
Guillermo en Lisa
-
Beste Guillermo en Lisa, @guillermo2960
Interessant! Ik ga er even over nadenken. Na het weekend krijgen jullie een antwoord.
Groetjes,
Juul
-
Beste Juul,
Hartelijk dank voor je reactie!
M.v.g.
Guillermo en Lisa
-
Beste Guillermo en Lisa, @guillermo2960
Lastig om een simpel uitvoerbaar experiment te bedenken! Wat betreft de invloed van de dichtheid zat ik aan het volgende te denken, maar ik vraag me heel erg af of je het verschil gaat kunnen zien. De dichtheid van een vloeistof is afhankelijk van de hoeveelheid massa is opgelost per volume. Door zout op te lossen in water wordt de dichtheid van het water groter. Verder is de dichtheid van water ook afhankelijk van de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur van het water boven de 4 graden Celsius, hoe kleiner de dichtheid. Je zou 2 hele grote bakken kunnen vullen met water van verschillende dichtheden; De ene bak vul je dan met heet water en de andere met water waarin zout volledig is opgelost. Het is belangrijk dat allebei exact hetzelfde volume water bevatten. De bakken moeten groot zijn om geen last te hebben van de "wand" van de bak. Vervolgens kan je een heel klein motortje in allebei de bakken aan zetten en het effect observeren en vastleggen. Dit motortje kan bijvoorbeeld een simpel elektrisch melkkloppertje zijn. Het is belangrijk dat deze een laag vermogen heeft anders zul je geen verschil zien. Het melkkloppertje moet je alleen nog op een of andere manier in een statief zetten. Ik zat te denken aan een ouderwets standaard voor een microscoop. Misschien hebben jullie iets dergelijks wel op school?
Het effect op de snelheid van het vliegtuig kunnen jullie aantonen mbv een windtunnel. Jullie zouden heel simpel een bolletje wol achter op het profiel kunnen plakken en de beweging hiervan observeren bij verschillende snelheden. 10 december zouden jullie gebruik kunnen maken van de windtunnel hier op de TU, maar jullie kunnen ook zelf een windtunnel maken.
Groetjes,
Juul
-
Beste Juul,
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide en informatieve reactie!
M.v.g.
Guillermo en Lisa