Aerodynamica - mogelijkheid tot modellen testen in een windtunnel of CFD software
-
Beste student,
Samen met een klasgenoot houd ik mijn profielwerkstuk over de geschiedenis van aerodynamica in de autosport. Wij hebben 3D modellen gemaakt van verschillende revolutionaire onderdelen en we willen die graag testen. We hadden het idee om de 3D modellen te testen in een windtunnel, maar het is lastig en tijdrovend om zelf een goed werkende te maken. Daarom hopen we dat de TU Delft ons misschien een windtunnel kan bieden. Eventueel kunnen wij onze modellen ook testen met CFD simulatiesoftware. Als wij geen gebruik kunnen maken van een windtunnel, is het dan mogelijk dat wij een licentie kunnen gebruiken van een CFD programma?
Jelle Rijs en Stijn Handgraaf
Leerlingen van het Gymnasium Felisenum -
Beste Jelle en Stijn, @Stijn-Handgraaf
Jullie kunnen in onze windtunnel inderdaad modellen testen. Let wel de windtunnel die we voor scholieren ter beschikking stellen is een kleine windtunnel waarbij het model in de testsectie geschroefd moet worden. Hier komt binnenkort een bouwhandleiding voor op de site te staan.
Helaas werken we vanuit de bachelor Aerospace Engineering niet met een CFD programma. Ik zal morgen mijn collega's contacten en dan kom ik bij je terug; wie weet dat zij er wel mee werken.
Groetjes,
Juul
-
Beste Juul,
Bedankt voor je reactie. Onze modellen zijn niet al te groot. Ik denk dat het wel in de windtunnel zal passen. Maar we kijken binnenkort wel naar de handleiding en de precieze afmetingen. Mocht je nog met informatie van je collega's komen, dan horen we het graag.
Is het al bekend wanneer wij dan naar jullie toe mogen om te testen? We hadden op het forum gelezen dat er binnenkort een pws-dag aankomt. Moeten we ons daar ook voor inschrijven?Met vriendelijke groet,
-
Beste Jelle en Stijn, @Stijn-Handgraaf
De dreamteams van de TU gebruiken inderdaad CFD software, maar helaas is dit voor de reguliere studenten en scholieren niet beschikbaar.
De datum van de workshop is inmiddels bekend: 21 oktober!
Groetjes,
Juul
-
Beste Juul,
We proberen ons al twee weken aan te melden voor de workshop, maar de knop om aan te melden is niet zichtbaar. Het probleem zou zijn verholpen, maar dat is niet het geval. We hebben geprobeerd contact met jullie te leggen om het probleem te verhelpen, maar dat is niet gelukt. Daarom willen wij ons bij deze inschrijven voor de workshop vleugelprofielen.
Met vriendelijke groet,
-
Beste Stijn, @Stijn-Handgraaf
Wat onhandig dat die knop het niet deed! Gelukkig is het goed gekomen en heb ik jullie gister gezien. Zijn jullie al aan de slag gegaan met de meetresultaten?
Groetjes,
Juul