PWS Parfum
-
Hoi!
Wij houden ons PWS over het maken van een parfum en welke stoffen daarin zitten en in welke verhouding ze voorkomen. We hebben een parfum uitgekozen dat we na willen gaan maken. Zou het mogelijk zijn dat wij een monster kunnen laten analyseren om erachter te komen welke stoffen erin voorkomen en in welke verhouding?Groetjes,
Jasmine en Eleana
-
Beste Scholier,
Ik ben de aankomende dagen afwezig. Ik zal begin volgende week een antwoord op je vraag hebben.
Alvast bedankt voor het begrip.
Groetjes,
Sanne -
@elejaspwssk
Beste Jasmine en Eleana,Een leuk idee om zelf parfum te maken! Ik denk wel dat het een beetje aan de methode ligt die je gebruikt om parfum te maken of het nodig is om de ingrendienten te analyseren of te weten in welke verhouding ze zijn. Dit heeft er eigenlijk mee te maken dat pas als het het gaat indampen of scheiden je niet meer weet wat er in zit. Zodra dit niet gebeurt dan is de analyse niet nodig.
Hebben jullie al een proefvoorschrift opgesteld? En zoja wat houd deze in?
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Voor ons PWS hebben we er expliciet voor gekozen om een parfum, in dit geval Calvin Klein One, na te maken. Hiervan weten we dus wel de ingrediënten (tenminste daar gaan we vanuit, ze staan nota bene op de verpakking), maar dus niet de verhoudingen en concentraties. Onze docent zei dat het in ons geval wel handig zou zijn om de verhoudingen en concentraties te weten en dan (met behulp van dit geweldige pws-forum) een proefvoorschrift op te stellen. Onze vraag is nu of jij ook denkt dat dit nodig is of dat we misschien op een andere manier verder moeten gaan. Alvast bedankt!
Groetjes,
Eleana & jasmine -
@elejaspwssk
Hoi meiden,Het zou natuurlijk ideaal zijn om te weten wat je juiste concentraties en verhoudingen zijn, maar ik denk dat jullie dit moeilijk zullen kunnen achterhalen. Ik schat dat het zelfs moeilijk is voor professionals om een parfum na te bootsen. Hebben jullie al een keer achterop de fles voor de ingredienten gekeken? of op internet gezocht om iets over het parfum of de verhoudingen te vinden?
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
We hebben inderdaad gekeken naar de ingrediënten en verhoudingen. De ingrediënten staan zoals je al zei op de verpakking,maar de verhoudingen en concentraties zijn nergens te vinden. Onze begeleider en wijzelf dachten dat dit te achterhalen was met tests in het laboratorium van een universiteit, maar uit je bericht is op te maken dat dat dus jiet het geval is.
We willen natuurlijk nog steeds een poging doen om dit te achterhalen of in ieder geval het parfum zo goed mogelijk na te bootsen. Daar hebben we dan wel de ingrediënten voor nodig en hulp bij het maken en uitvoeren van het werkplan voor dit practicum. Onze vraag is nu of we voor deze dingen bij jou (of iemand anders van het TU Delft pws forum) terecht kunnen en binnenkort dit kunnen doen. De deadline van ons pws is namelijk 20 november, wat toch steeds dichterbij komt. Alvast bedankt!Groetjes,
Eleana en Jasmine
-
@elejaspwssk
Ik kan jullie zeker helpen met een werkplan voor een practicum. Wellicht handig als jullie de ingredienten lijst kunnen mailen want dan kan ik kijken hoe haalbaar het is. Het kan ook een idee zijn om te onderzoeken hoe snel de alcohol uit het parfum verdampt of hoe lang de parfum blijft hangen.Hier op de TU Delft kunnen wij jullie niet helpen met het uitvoeren van proeven. Wij hebben niet genoeg capaciteit om alle proefaanvragen te behandelen en bieden daarom alleen workshops aan en geen persoonlijke proef aanvragen.
Hopelijk kan ik jullie helpen met het eerste.
Groetjes,
Sanne