Effect verandering van de luchtdichtheid op vliegtuigen?
-
Beste TUdelft studenten,
Wij onderzoeken voor ons PWS het effect van luchtdichtheid verandering op vliegtuigen. Afgelopen zomer zijn er vluchten gecanceld door gebrek aan luchtdichtheid. Het gebied waar dit plaatsvond is Pheonix. De temperaturen liepen zo hoog op dat de luchtdichtheid te laag was om te vliegen. Kunnen jullie ons misschien helpen met wat meer informatie en jullie idee over het onderwerp?
-
Beste Tim, @lakerveld.tim
Grappig ik heb zelf 4 jaar geleden in Phoenix gevlogen dus ik weet alles over de extreme hitte daar! Temperatuur beïnvloed inderdaad de luchtdichtheid en de luchtdichtheid komt direct voor in de lift formule. Een lage luchtdichtheid zorgt voor minder lift. Ook heeft de temperatuur een nadelige invloed op je motor vermogen. Echter, een lage luchtdichtheid kan ook heel positief zijn. Denk maar eens na over waarom vliegtuigen graag "hoog " in de lucht vliegen.
Kortom zeker een interessant onderwerp! Ik denk dat jullie hier veel mee kunnen.
Succes!
Juul
-
@Juul-Jongbloed Beste Juul,
Dank voor je reactie. Volgens mijn info gebruiken vliegtuigen inderdaad de lage luchtdichtheid voor minder weerstand en dus goedkoper vliegen. Echter op de grond kan dit een dusdanig effect hebben dat ze niet steil genoeg kunnen uitklimmen? Denk aan hoge velden zoals Quito met veel bergen er omheen. Stel het zou hier ook nog eens heel warm worden. Dan kunnen vliegtuigen niet het vermogen leveren om uit te klimmen over de omringende bergen. Klinkt dit aannemelijk?
-
Hoi Tim, @lakerveld.tim
Helemaal correct! Het komt inderdaad wel eens voor dat je niet weg kan door een combinatie van omstandigheden. Ook de richting, lengte en helling van de baan spelen hierbij een belangrijke rol.
Groetjes,
Juul
-
@Juul-Jongbloed
Hi Juul,Wij hadden ons aangemeld voor de pws middag aanstaande donderdag. Hoe gaat dit verder in zijn werk? En waar moeten wij ons melden? Groetjes Uri en Tim
-
Hoi Tim, @lakerveld.tim
Ik zag inderdaad dat jullie je aangemeld hadden. Ik neem altijd even telefonisch contact met jullie op over wat jullie precies willen doen en waar jullie dan moeten zijn. Jullie kunnen vanmiddag tijdens jullie pauze dus een telefoontje van mij verwachten.
Mochten jullie specefieke vragen hebben ben ik natuurlijk bereikbaar via het forum.Groetjes,
Juul