Statische elektriciteit
-
Beste student,
Wij zijn Stephanie, Naëma en Demi van het Johannes Fontanus College. Wij bezig zijn met ons profielwerkstuk.
Het onderwerp waar wij het over hebben is ‘statische elektriciteit’. De antwoorden op de volgende vragen zijn lastig te vinden op het internet, daarom vroegen wij ons af of we jullie konden raadplegenOnze vragen zijn:
-Heeft statische elektriciteit ook negatieve effecten op het milieu ?
-
Valt statische elektriciteit te berekenen met een natuurkundige formule?
-
Kan je statische elektriciteit creëren tijdens een dagelijkse taak en zo ja hoe kan je dat berekenen?
Met vriendelijke Groet,
Stephanie, Naëma en Demi -
-
Beste Stephanie, Naëma en Demi,
Mijn excuses voor het late antwoord, dit kwam door aanhoudende server problemen.
Jullie hebben enige tijd geleden een vraag gesteld, zijn jullie hier al uit gekomen?
Zo ja, dan is dat heel fijn! Zo nee, dan hoor ik het graag en zal ik jullie verder helpen.
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra we zijn nog niet uit deze vragen gekomen, dus als u ons nog zou kunnen helpen graag.
Groetjes Naëma, Stephanie en Demi
-
Zouden jullie mij kunnen toelichten wát jullie precies willen onderzoeken aan statische elektriciteit, met andere woorden wat is jullie hoofdvraag en wat zijn jullie deelvragen.
En om terug te komen op jullie vragen:
"Heeft statische elektriciteit ook negatieve effecten op het milieu ?" - Wat bedoelen jullie precies, zouden jullie mij eerst kunnen uitleggen wat statische elektriciteit precies is en zouden jullie mij dan kunnen vertellen waar dit samenhangt met milieu (problemen). Want ik zie niet zo snel het verband tussen statische elektriciteit en milieu (behalve misschien bliksem dan..).
"Valt statische elektriciteit te berekenen met een natuurkundige formule?" - Er valt veel aan statische elektriciteit te bereken (met formules), maar wat willen jullie eraan berekenen?
"Kan je statische elektriciteit creëren tijdens een dagelijkse taak en zo ja hoe kan je dat berekenen?" - Statische elektriciteit kan je inderdaad opwekken (hoe?) en je kan hier zeker berekeningen aan doen, maar dan moeten jullie wel weten wát je wilt berekenen.
Ik raad jullie eerst aan om wat meer te lezen over statische elektriciteit. Kijk bijvoorbeeld op wikipedia, google (in het Engels) of scholar.google.com. Ik heb het idee dat jullie nog niet helemaal thuis zijn in de theorie, maar dat is juist heel erg van belang bij het onderzoek!Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra
Beste Thom,
Sorry voor de onduidelijkheid over de vragen. Hier dit bericht ter verduidelijking per kopje.
Onze hoofdvraag is: In hoeverre heeft statische elektriciteit invloed op je dagelijkse bezigheden? Onze deelvragen hierbij zijn:
-Hoe is statische elektriciteit ontdekt?
-Wat is statische elektriciteit?
-Met welke handelingen creëer je statische elektriciteit?
-Hoe voorkom je statische elektriciteit?
-Heeft statische elektriciteit nadelen?
Heeft statische elektriciteit voordelen?Over de eerste vraag van ons, dankzij de verdere hulp van de mediatheek medewerkster hebben wij al antwoord gevonden op deze vraag.
Over de tweede vraag. Wij wouden graag berekenen hoeveel statische elektriciteit ontstaat wanneer je met je hand over een nylon shirt gaat en daarna een metalen deurklink vastpakt. We weten niet goed met welke formules we dan aan de gang moeten en hoe wij dit correct kunnen doen.
De derde vraag verwijst eigenlijk terug op de tweede vraag.
Bedankt voor uw hulp en we hebben zeker wat aan de website en de tips die u heeft verstuurd naar ons!
Met vriendelijke groet,
Stephanie, Demi en Naëma -
Goed om te horen dat jullie wat verder zijn. Ik moet wel zeggen dat ik jullie hoofdvraag erg breed is en een tikkeltje vaag. Jullie deelvragen zijn daarentegen beter geformuleerd!
Kijk misschien nog eens naar deze link :https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatics.
Hier staat met (moeilijke) wiskunde uitgelegd hoe je het statisch elektrisch veld berekent.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.Groetjes,
Thom