PWS Flight recorder
-
Beste TU Delft,
Mijn profielwerkstuk doe ik over de flight recorder. Ik wil hierbij graag de geschiedenis ervan te weten te komen, ik ga de werking ervan uitzoeken en tot slot wil ik er achter komen of er misschien verbetering plaats kan vinden. Hier wil ik graag achter komen omdat er nog te vaak problemen zijn met het vinden van de flight recorder bij vliegtuigongelukken.
Echter is er op internet nooit genoeg echt informatie te vinden, dus ik vroeg mij af of er toevallig iemand op de TU Delft veel weet over dit onderwerp en mij bereid is te helpen.
Mocht dit het geval zijn dan zou ik dat ontzettend graag horen!!Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Mathilde Bolt 6A
Stedelijk gymnasium Arnhem -
Beste Mathilde,
Uniek onderwerp heb je gekozen! Wel lastig om een goede praktische proef bij te bedenken. Ik heb een beetje voor je gezocht op internet, maar ik kom best veel bruikbare informatie tegen. Te beginnen met de Engelse wikipedia pagina over de flight recorder:
flight recorder wikipediaIn de bronnen onderaan de pagina staat ook veel informatie.
Hier is een lijst met unrecovered flight recorders:
unrecovered flight recorderDan nog een pagina over hoe hij gemaakt wordt:
link how madeProbeer hier eerst eens mee aan de slag te gaan en een hoofdvraag op te stellen. Als je daarna vastloopt, kijken we verder!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Erg bedankt, zeker aan die laatste site zal ik nog wat hebben! Door een een opdracht van school met zoektips en sites waarmee je toegang hebt tot bibliotheken en wetenschappelijke artikelen in de hele wereld heb ik gelukkig al veel informatie bij elkaar weten te vinden.
Mijn hoofdvraag met deelvragen zien er zo uit:Hoofdvraag: Is er mogelijk verbetering voor de Black Box?
Deelvragen:
•1 Wat is de geschiedenis van de Black Box? (ontstaan, ontwikkelingen)
•2 Hoe werkt de Black Box?
•3 Wat voor veiligheid in de luchtvaart is er gebonden aan de Black Box?
•4 Wat kan er mis gaan?
•5 Zijn er eventueel verbeteringen mogelijk? Zo ja, welke dan?Als je het leuk vind laat ik de komende tijd weten hoe het onderzoek verloopt.
Ik hoor het wel!Groetjes Mathilde
-
Beste Wouter,
Dankjewel voor je hulp, het zet me aan het denken en ik ga het ook zeker aanpassen. Met de derde deelvraag wil ik er achter komen voor welke veiligheid de black box uiteindelijk kan zorgen. Bijvoorbeeld bij het achterhalen van de gegevens van een flight data recorder na een crash. Wanneer men door de black box er achter komt wat er fout gegaan is en er voor kan zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurt, zorgt dit dus voor meer veiligheid in de toekomst. Nu erover denkende kan ik deze deelvraag misschien beter verwerken in de tweede deelvraag...?
Waarom de black box bestaat (wat ik er volgens jou aan moet toe voegen), wilde ik in deelvraag 1 beantwoorden en wat het precies is in deelvraag 2, als basiskennis om er daarna achter te komen hoe hij werkt. Maar het kan natuurlijk ook een aparte deelvraag worden: Wat is de black box?
Wat denk je er over? Nogmaals bedankt voor je hulp.Groetjes Mathilde
-
Hoi Mathilde,
Ik zou je hoofdvraag anders formuleren, zodanig dat je er geen 'ja' of 'nee' op kunt beantwoorden. Bijvoorbeeld: hoe kan het huidige ontwerp van de black box verbeterd worden? Uit deze hoofdvraag kun je de volgende steekwoorden halen: huidig ontwerp, black box, verbeterd. Hier kun je deelvragen van maken.
Je eerste twee deelvragen zijn goed. Ik zou daar nog aan toevoegen wat een black box is en waarom hij bestaat. Je derde deelvraag begrijp ik niet helemaal. Bedoel je wat de luchtvaart aan een black box heeft? Deelvraag 4 is goed, maar die zou ik anders formuleren, bijvoorbeeld: welke problemen kunnen zich voordoen aangaande de black box? De laatste deelvraag zou dan gaan over hoe deze problemen voorkomen kunnen worden, een hoofdstuk over mogelijke oplossingen. En tevens het antwoord op je hoofdvraag.
Een praktische opdracht zie ik niet 1-2-3 voor me. Hebben jullie hier al wel een idee voor?
Grt. Wouter
-
En een praktische opdracht was ook inderdaad niet het plan.
-
Hoi Mathilde,
Ik begrijp nu inderdaad wat je bedoelt met je derde deelvraag. Maar misschien kun je deze vraag ook al bespreken bij je eerste deelvraag: waarom een black box bestaat. Verder ziet het onderzoek er goed uit!
Als je verder vragen hebt, laat maar horen!
Grt. Wouter