Organische zonnecel
-
Beste student,
Samen met een vriendin doen wij ons profielwerkstuk over organische zonnecellen. Het doel is om er zelf een te bouwen die een telefoon kan opladen. Hiervoor hebben wij al een prototype gemaakt gebaseerd op het principe van de dye sensitized solar cell of Grätzel-cell. Deze werkt, maar heeft een stroom van 0,04 mA. Het principe is dus wel bewezen, maar we willen hem heel graag uitbreiden. Onze vraag is dan dus ook of jullie ons daarbij kunnen helpen. Hoe kunnen wij deze verbeteren? Kunnen wij daarvoor eventueel langskomen bij de universiteit?
We horen erg graag van u!
Met vriendelijke groet,
Danou Dederen en Hanien Najim -
Hoi @DanouDederen
Klinkt als een leuk pws! Om die ampere hoog genoeg te krijgen zodat die daadwerkelijk een mobiel kan opladen gaat lastig worden. Ik gok dat als je heel veel van die cellen aan elkaar verbind dat die dan op een gegeven moment omhoog gaat. Maar dat je vooral ook moet letten op de weerstand van de schakeling. Als je die gaat verlagen wordt het aantal ampere gauw hoger.
Natuurlijk is die ceel wat groter maken ook een mogelijkheid. Wel wat opties dus en de ene zal makkelijker zijn dan de andere. Als jullie denken de TU Delft nodig te hebben laat dat weten, en anders denk ik dat je zo wel verder kan.
Groetjes,
Jip -
Beste Jip,
Bedankt voor je reactie. We zouden het heel graag op grote schaal willen maken. Ook hebben we nog wat vragen over de organische zonnecellen zelf. Kunnen we langs komen om de zonnecel uit te breiden en te bouwen met evt. jullie help? Is het doel om de zonnecel een telefoon op te laten laden niet haalbaar?We zouden dit wel willen bereiken maar weten niet zo goed hoe dit het beste kan.
Met vriendelijke groeten,
Danou Dederen en Hanien Najim
-
Hier is het begin van ons pws: http://forum.pwstudelft.nl/topic/1724/organische-zonnecellen
-
Hey @DanouDederen
Als we kijken naar jullie eerste metingen denk ik dat het haalbaar maken wel moeilijk is. Na een beetje googlen zag ik dat een telefoonoplader 4 Ampere nodig heeft. Dus dat zijn heel veel van jullie opzetjes. Ik gok ook niet dat de TU Delft dat soort materialen vervolgens klaar heeft liggen voor scholieren.
Ik denk dat op schaal het PWS uitvoeren en uitleggen op wat voor manier het misschien wel haalbaar kan zijn of waarom het niet haalbaar is goed genoeg als PWS.
Kun je je daarin vinden?
Anders moeten we een andere oplossing zoeken.Groetjes,
Jip