Lage druk zone bij coupés
-
Goedemiddag,
Wij doen ons PWS over de lage druk zone die ontstaat achter een auto en het verkleinen van deze lage druk zone. Ons idee was het verlengen van het staartstuk van de auto. Wij zouden graag wat meer informatie willen hebben over hoe de lucht zich gedraagt om een auto heen en de theorie hier achter. Wij zouden graag een middagje met iemand willen spreken die ons kan helpen hiermee.
Vriendelijke groeten,
Pier Haagsma, Thijs Kroeze, Stijn Stegeman en Gijs van de Brekel -
Beste Pier, Thijs, Stijn en Gijs, @pjhaagsma
De lage druk zone die jullie bedoelen ontstaat doordat de luchtstroom de vorm van de auto niet kan volgen. Hierdoor ontstaat loslating wat voor extra weerstand zorgt. Het verlengen van het staartstuk kan uitkomst bieden mits deze zo ontworpen wordt dat de luchtstromen boven en onder de auto gelijkmatig weer bij elkaar komen.
Jullie zijn natuurlijk van harte uitgenodigd op een PWS-middag, maar de ervaring leert dat het forum in eerste instantie toch het handigst is voor vragen. Hebben jullie je al helemaal ingelezen in het onderwerp? Dit artikel is namelijk zeker een aanrader; Het is in het engels en best wel een technisch verhaal dus als jullie er niet helemaal uitkomen geen probleem dan help ik jullie.
Groetjes,
Juul
-
@Juul-Jongbloed Hi Juul, bedankt voor je reactie. We hadden nog een kleine vraag. We snappen redelijk weinig van de Navier Stokes vergelijkingen. Wat wordt er berekend met deze vergelijkingen?
Groeten,
Pier Haagsma -
Beste Pier, Thijs, Stijn en Gijs, @pjhaagsma
Heel begrijpelijk het zijn ook lastige formules. Ik denk dat het zonder voorkennis erg moeilijk uit te leggen en te begrijpen is, want het is een heel abstract verhaal. Basically worden ze samen met de continuïteitsvergelijking gebruikt om te rekenen aan stromingen van gassen/vloeistoffen. Voor een PWS is het sowieso veel te moeilijk, maar voor jullie zelf zal ik hieronder jullie een idee proberen te geven over deze vergelijkingen.
Met de Navier-Stokes vergelijkingen doelen we op een stelsel van vergelijkingen die je kan toepassen op een vectorveld. Bijvoorbeeld dus de lucht die over een vliegtuig stroomt, maar ook het weer en oceaanstromingen kun je je voorstellen als een vectorveld.
De vergelijkingen zijn afhankelijk van meerdere variabelen, waaronder onder andere dichtheid, snelheid, viscositiet en druk. Hierbij zijn de (eventuele) coëfficiënten voor de variabelen niet linear in tijd. Verder zijn de vergelijkingen slechts gedeeltelijk te differentiëren.
De vergelijkingen kunnen je wat vertellen over de traagheidskrachten, de krachten ten gevolge van de druk, krachten die ontstaan door de viscositeit en los toegepaste krachten in het vectorveld (bijvoorbeeld zwaartekracht).Ik hoop dat dit voor wat opheldering heeft gezorgd!
Groetjes,
Juul