Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Lage druk zone bij coupés

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    2
    4
    7909
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • P
      pjhaagsma
      voor het laatst aangepast door

      Goedemiddag,

      Wij doen ons PWS over de lage druk zone die ontstaat achter een auto en het verkleinen van deze lage druk zone. Ons idee was het verlengen van het staartstuk van de auto. Wij zouden graag wat meer informatie willen hebben over hoe de lucht zich gedraagt om een auto heen en de theorie hier achter. Wij zouden graag een middagje met iemand willen spreken die ons kan helpen hiermee.

      Vriendelijke groeten,
      Pier Haagsma, Thijs Kroeze, Stijn Stegeman en Gijs van de Brekel

      Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Juul JongbloedJ
        Juul Jongbloed @pjhaagsma
        voor het laatst aangepast door

        Beste Pier, Thijs, Stijn en Gijs, @pjhaagsma

        De lage druk zone die jullie bedoelen ontstaat doordat de luchtstroom de vorm van de auto niet kan volgen. Hierdoor ontstaat loslating wat voor extra weerstand zorgt. Het verlengen van het staartstuk kan uitkomst bieden mits deze zo ontworpen wordt dat de luchtstromen boven en onder de auto gelijkmatig weer bij elkaar komen.

        Jullie zijn natuurlijk van harte uitgenodigd op een PWS-middag, maar de ervaring leert dat het forum in eerste instantie toch het handigst is voor vragen. Hebben jullie je al helemaal ingelezen in het onderwerp? Dit artikel is namelijk zeker een aanrader; Het is in het engels en best wel een technisch verhaal dus als jullie er niet helemaal uitkomen geen probleem dan help ik jullie.

        Groetjes,

        Juul

        Moderator
        Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

        P 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • P
          pjhaagsma @Juul Jongbloed
          voor het laatst aangepast door

          @Juul-Jongbloed Hi Juul, bedankt voor je reactie. We hadden nog een kleine vraag. We snappen redelijk weinig van de Navier Stokes vergelijkingen. Wat wordt er berekend met deze vergelijkingen?

          Groeten,
          Pier Haagsma

          Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • Juul JongbloedJ
            Juul Jongbloed @pjhaagsma
            voor het laatst aangepast door

            Beste Pier, Thijs, Stijn en Gijs, @pjhaagsma

            Heel begrijpelijk het zijn ook lastige formules. Ik denk dat het zonder voorkennis erg moeilijk uit te leggen en te begrijpen is, want het is een heel abstract verhaal. Basically worden ze samen met de continuïteitsvergelijking gebruikt om te rekenen aan stromingen van gassen/vloeistoffen. Voor een PWS is het sowieso veel te moeilijk, maar voor jullie zelf zal ik hieronder jullie een idee proberen te geven over deze vergelijkingen.

            Met de Navier-Stokes vergelijkingen doelen we op een stelsel van vergelijkingen die je kan toepassen op een vectorveld. Bijvoorbeeld dus de lucht die over een vliegtuig stroomt, maar ook het weer en oceaanstromingen kun je je voorstellen als een vectorveld.
            De vergelijkingen zijn afhankelijk van meerdere variabelen, waaronder onder andere dichtheid, snelheid, viscositiet en druk. Hierbij zijn de (eventuele) coëfficiënten voor de variabelen niet linear in tijd. Verder zijn de vergelijkingen slechts gedeeltelijk te differentiëren.
            De vergelijkingen kunnen je wat vertellen over de traagheidskrachten, de krachten ten gevolge van de druk, krachten die ontstaan door de viscositeit en los toegepaste krachten in het vectorveld (bijvoorbeeld zwaartekracht).

            Ik hoop dat dit voor wat opheldering heeft gezorgd!

            Groetjes,

            Juul

            Moderator
            Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • First post
              Last post
            Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors