PWS hulp voor experiment voedingssupplementen
-
Beste heer/mevrouw,
Dit schooljaar zitten wij, Sara Schooten en Cindy Boers, in VWO 6 aan het Carolus Clusius College in Zwolle. Wij zijn begonnen met het profielwerkstuk en hebben als onderwerp: Sportvoedings- en afslanksupplementen, waarbij we inzoomen op de schadelijke stoffen die in mei 2017 gevonden zijn door het NVWA. Wij willen graag een experiment uitvoeren, waarbij wij de hoeveelheid kunnen aantonen van deze schadelijke stoffen en dit koppelen aan het hart- en vaatstelsel. Het NVWA heeft onlangs stoffen kunnen vinden in deze supplementen, die niet aan zijn gegeven op de etiketten. We hebben al in verschillende artikelen kunnen lezen over welke stoffen het zouden gaan en hebben uitgezocht dat deze stoffen voor bijvoorbeeld hartkloppingen en verhoogde bloeddruk zouden kunnen zorgen. Op onze school is er niet de mogelijkheid dit te onderzoeken en zouden daarom graag hulp willen krijgen van uw universiteit, daarom de vraag: Zouden wij ons experiment met jullie hulp bij jullie universiteit uit kunnen voeren?
We hopen zo spoedig mogelijk antwoord van u te krijgen!
Groeten,
Sara Schooten en Cindy Boers
-
Beste Cindy en Sara, @Cindy
Interessant onderzoek! Kunnen jullie mij iets meer informatie geven over het experiment dat jullie bij ons zouden willen uitvoeren? Ik kan op die manier beter bepalen of dat mogelijk is om te doen op de TU.Groetjes,
Juul
-
Beste @Juul-Jongbloed,
In de voedingssupplementen is door het NVWA aangetoond dat er schadelijke stoffen in zouden zitten zoals sildenafil, sibutramine en amfetamine-achtige stoffen zoals synefrine en cafeïne. We zouden daarom graag willen onderzoeken wat de hoeveelheid is van deze schadelijke stoffen in de voedingssupplementen en onderzoeken of de voedingssupplementen die nu nog steeds te koop zijn in Nederland uit de schappen moeten worden gehaald, vanwege de gevaarlijke hoeveelheid aan schadelijke stoffen.
Groetjes,
Cindy en Sara -
Hoi Cindy en Sara, @Cindy
Ik moet jullie helaas teleurstellen, wij hebben geen proeven voor jullie klaarstaan waarmee jullie deze stoffen kunnen aantonen. Misschien zouden jullie zo een voedingssupplement zelf kunnen nemen en met een hartslag meter om kijken of jullie hartslag inderdaad noemenswaardig stijgt. Vergelijk jullie resultaat bijvoorbeeld met als je een kop koffie gedronken hebt. Anders zou je ook nog een drugstest kunnen bestellen en je urine op amfetamine kunnen testen. Deze suggesties houden wel in dat jullie zo'n voedingssupplement zouden moeten proberen en ik kan me voorstellen dat jullie na de gelezen artikelen daar niet heel happig op zijn. Als alternatief zouden jullie ook kunnen onderzoeken hoeveel van de verschillende stoffen minimaal aanwezig moeten zijn in een voedingssupplement voordat het schadelijke gevolgen heeft.
Succes!
Juul