Milieuvriendelijk vliegen
-
Hallo,
Ik doe mijn profielwerkstuk over milieuvriendelijk vliegen. Mijn onderzoeksvraag is dan ook: Hoe maak je reizen door de lucht milieuvriendelijk? Hierbij wil ik kijken naar de mogelijkheid om huidig vliegen milieuvriendelijker te maken. Daarnaast wil ik onderzoek doen naar alternatieve manieren van vliegen. Nou vroeg ik me af hoe ik dit onderzoek moet verdelen in deelvragen. Zelf heb ik dit nu op papier:
Wat is milieuvriendelijk?
Waarom moeten we milieuvriendelijk vliegen?
Hoe werkt een hedendaags vliegtuig?
Wat zijn alternatieven voor de hedendaagse manier van vliegen?Kunnen jullie mij verder helpen met deelvragen in de richting van de techniek?
Ik hoor graag van jullie.
Sander Moor -
Hoi Sander, @SanderMoor
Leuk onderwerp! Ik denk alleen wel dat het slim is om op een van de twee te focussen; ofwel op het milieuvriendelijker maken van het huidige vliegen of op alternatieve manieren van vliegen.
Vervolgens moet je jezelf afvragen: "wat moet ik allemaal weten/onderzoeken om mijn deelvraag te beantwoorden".
Stel je wil onderzoeken of het vliegen met een zeppelin milieuvriendelijker is dan het vliegen met met een B737:
Je moet dan sowieso weten wat je verstaat onder milieuvriendelijk. Je eerste deelvraag is dus inderdaad heel goed! Vergeet niet duidelijk op te schrijven wat je allemaal buiten beschouwing laat. Ik kan me voorstellen dat je de emissie van het productieproces buiten beschouwing laat.
Vervolgens moet je duidelijk uitleggen hoeveel een B737 uitstoot en hoe je aan deze cijfers komt. Dit moet je waarschijnlijk in verschillende deelvragen uitleggen. Ook komt hier wat statistiek bij kijken.
Daarna check je hetzelfde voor een zeppelin en maak je een vergelijking. Daarna trek je je conclusie en kan je aangeven hoe je onderzoek verbeterd zou kunnen worden (bijvoorbeeld door het productieprocess mee te nemen).Nogmaals, ik denk dat je hoofdvraag nu nog wat te breed is. Als je een meer afgebakende hoofdvraag hebt, maak dan een lijstje met alles wat je denkt te moeten onderzoeken. Dit kan je naar mij sturen inclusief de deelvraag die je erbij bedacht hebt. Ik kan dan weer wat pointers geven hoe je ze eventueel kan verbeteren of wat er nog misschien mist.
Groetjes,
Juul
-
Hey Juul,
Dankjewel voor het advies!
Ik ga er mee aan de slag. Je hoort nog van me :)Groetjes,
Sander Moor