Een dorp voorzien van elektriciteit met behulp van zonnepanelen
-
Hallo,
Mijn PWS gaat over het opwekken van energie in een ontwikkelingsland, waarbij er een hoge lichtintensiteit daar heerst en daar dus het beste zonnepanelen geplaatst kunnen worden om energie op te wekken. Mijn onderzoeksvraag luidt: Hoe kan je een dorp in een ontwikkelingsgebied waar geen elektriciteit is, zoals in het zuiden van Afrika, op een duurzame manier in hun energiebehoefte voorzien met behulp van zonnepanelen? Om dit haalbaar te maken, is het handig om een zonnepanelenpark daar te gaan plaatsen, maar ik weet niet precies wat de nodige onderhoud daarbij hoort. Ook zou ik zelf willen onderzoeken hoeveel energie je kunt uithalen uit een zonnepanelenpark. Ik zou ook graag willen weten welke materialen je nodig hebt om een zonnepaneel te kunnen maken en te laten werken. Kunnen jullie mij daarmee helpen? Verder zou ik zelf willen weten hoe je een zonnepanelenpark kunt opstellen. Ik wil dit namelijk zelf kunnen ontwerpen en gebruiken tijdens mijn presentatie.
-
Hey @BOMBA
Het klinkt als een vet onderwerp, en alsof je er ook al goed over heb nagedacht. Ik ga niet voor je je PWS maken. Dus deze vragen beantwoorden daar ga ik niet aan beginnen. Daar is juist je PWS voor! Heb je al gekeken naar ons stappenplan? Dit stappenplan zal je helpen iets meer structuur te brengen in je vragen.
Probeer bijvoorbeeld goeie deelvragen te bedenken die dan samen de grotere vragen omtrent je PWS kunnen gaan beantwoorden. Zoals wat voor materialen een zonnepaneel nodig hebt en hoe toegankelijk die zijn in een 3de wereld land.
Als je moeite hebt met het opstellen van een duidelijk hoofdvraag en deelvragen kun je weer bij mij terecht, of natuurlijk als het technisch niet meer te volgen is. Maar tot die tijd hoop ik je voor nu goed verder te hebben geholpen.
Groetjes,
Jip