Aerodynamica Voetbal
-
Beste meneer/mevrouw,
Voor school, Rijnlands Lyceum Sassenheim, moeten wij aankomend jaar een profielwerkstuk maken. Wij gaan dit doen voor het vak natuurkunde over het onderwerp: Aerodynamica. Onze onderzoeksvraag is: Welke bal is het best te gebruiken bij voetbal? Wij gaan hierop in door te kijken naar het aantal vlakken op een bal, het profiel, de stof, de krachten die op de bal spelen, etc.
Nu willen wij voor ons onderzoek meerdere ballen gebruiken van producenten die wij hiervoor zelf regelen. Dit onderzoek zouden we graag in een windtunnel willen doen, of op een andere manier maar die weten we nog niet. Daarom kwamen wij op het idee om dat bij TU Delft te doen, als dat mogelijk is. Wij kwamen in contact met mensen van de TU Delft en stuurde ons naar jullie.
Zouden wij de windtunnel kunnen gebruiken voor ons onderzoek, of willen jullie dat onderzoek voor ons doen zodat wij de resultaten krijgen? Heeft u ook een idee hoe we dit het beste kunnen onderzoeken, ook als de windtunnel niet tot onze beschikking is?
Graag horen wij van u. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Maarten van Wijk
Sven Stikkelman -
Beste Maarten en Sven,
Sorry voor de wat late reactie. Leuk onderwerp! Hoe aerodynamica en voetbal (en tennis) het meest zichtbaar met elkaar verbonden zijn vind je terug in het zogenaamde Magnuseffect. Weten jullie hier al iets over?
Dan jullie onderzoek: behalve de eigenschappen van de bal, moeten jullie ook bepaalde criteria opstellen waaraan een voetbal moet voldoen om het een leuk spel te houden. Een gladde plastic strandbal bijvoorbeeld zal weinig last van skin friction hebben, maar ideaal voor voetbal is het niet (want veel te licht). Ik ben daarom bang dat de resultaten voor dit onderzoek niet heel verrassend zullen zijn en of het echt de moeite waard is om te onderzoeken weet ik niet zo vlug. Of hebben jullie echt verschillende voetballen speciaal bedoeld voor voetbal? Kijk anders eens naar het herformuleren van je onderzoeksvraag, nadat je hebt gelezen wat het Magnuseffect inhoudt.
Dan de windtunnel, dat wordt een lastig verhaal. Ik heb over de jaren al meerdere aanvragen gedaan en die zijn allemaal afgewezen met de reden dat de windtunnels volgeboekt zijn voor (betaald) onderzoek. Helaas niet beschikbaar voor onderzoeken van scholieren. De enige windtunnel die ik mag gebruiken is alleen bedoeld voor vleugelprofielen. Je kunt wellicht zelf een opstelling bedenken met een blower (kun je huren) en veerunsters om krachten zichtbaar te maken. Hoe zagen jullie je onderzoek zelf voor je?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor je reactie!
Wij hebben ons inderdaad verdiept in het magnuseffect. Wij wilden het onderzoek doen met verschillende voetballen van een bekend merk. De voetballen die we wilden gebruiken zijn ballen die speciaal voor voetbal zijn gemaakt.
Dus hoe zou u het onderzoek aanpakken? Met of zonder windtunnel? Of zou u het onderzoek met iets anders aanpakken?Groeten,
Sven Stikkelman
Maarten van Wijk -
Hallo jongens,
Mooi dat jullie je verdiept hebben in het Magnuseffect. Hoe hebben jullie dit verwerkt in je onderzoek?
Voordat ik weet hoe ik jullie onderzoek zou aanpakken, moet ik eerst weten wat jullie willen onderzoeken. Want de hoofdvraag "Welke bal is het best te gebruiken bij voetbal?" is heel algemeen. Hoe weet je wanneer een voetbal "het beste" te gebruiken is? Kortom, definieer "het beste". Als dat gelukt is, kun je deelvragen opstellen. Daarna ga je pas nadenken over experimenten of proefjes. Deze geven namelijk antwoord op deelvragen en de antwoorden op je deelvragen geven uiteindelijk antwoord op je hoofdvraag.
Doe dit bovenstaande eerst uitgebreid zelf (het is jullie profielwerkstuk, niet de mijne) en post hier dan een bericht met een gedetailleerder onderzoek (hoofdvraag, deelvragen, beeldmateriaal van voetballen, etc.). Dan kan ik kijken of ik jullie kan helpen en/of tips kan geven.
Succes!
Grt. Wouter