Onderwijsleergesprek over de werking van een Waterkering
-
Beste Student,
Ik doe de opleiding tot leerkracht basisonderwijs en loop momenteel stage in groep 5. Ik ben bezig met een lessenserie over het water in Nederland. Ik heb al een les gegeven over het waterpeil en de dreiging tot overstroming van een deel van Nederland. Ook heb ik een les gegeven over de watersnoodramp en ben ik afgesloten met de Deltawerken. Nu zou ik graag volgende les aan de leerlingen willen laten zien hoe een kering, zoals de Oosterscheldekering, werkt. Mijn vraag aan u is dan ook: Hoe kan ik dit laten zien in mijn klas? Kun je dit in het klein in de klas laten zien en welke materialen heb ik daarvoor nodig?
Ik hoop dat u mij een stukje verder kunt helpen.
Met vriendelijke groet,
Juf Steffie
-
Beste Steffie,
Leuk om dit te laten zien aan de klas! Ik heb het afgelopen dagen erg druk gehad, maar ik ben er mee bezig. Morgen zal ik inhoudelijk antwoorden!
Groetjes Pauline
-
Beste Steffie,
Allereerst heb ik een filmpje gevonden waar het nut van een waterkering in Nederland wordt uitgelegd. Ik weet niet of het een te hoog niveau is voor groep 5, maar het schetst wel een heel duidelijk beeld!
De Oosterscheldekering is denk ik goed te laten zien in de klas. Wat je hiervoor nodig hebt is een bak water (het liefst een beetje langwerpig, neem misschien een oud aquarium?), een houten plank in een U-vorm die precies in de bak past en een houten plank die fungeert als schuif om het water tegen te houden. Op 2:30 in het filmpje van Rijkswaterstaat zie je goed hoe de kering werkt. Doe de schuif in de bak dicht en gooi er aan de ene kant water bij. De leerlingen zien dan dat de schuif het water tegenhoudt. Doe je de schuif omhoog, zal het waterpeil aan beide zeiden van de 'kering' gelijk worden.Hopelijk kan je hier iets mee!
Groetjes Pauline