PWS Liftkracht
-
Beste TU Delft,
Ik doe mijn profielwerkstuk over liftkracht en vliegtuigen, en ik heb hier een vraag over: Is het mogelijk een alternatieve kracht te gebruiken om lift te genereren in plaats van liftkracht?
Graag hoor ik nog van jullieMet vriendelijke groeten, SybrenW
-
Beste Sybren, @SybrenW
Lift of liftkracht bestaat uit de volgende componenten: L = 1/2 * rho *V^2 * CL * S
waar rho voor de dichtheid staat, V voor snelhied, CL voor het liftende vermogen van het object en S voor de oppervlakte van het object. Om lift te genereren wordt er alleen een kracht gebruikt om snelheid te creëren. Dit is ofwel een motorkracht (van een verbrandingsmotor) of een component van de zwaartekracht bij zweefvliegtuigen. Een "alternatieve kracht om lift te genereren" betekent dus dat je op een andere manier deze snelheid zou willen genereren aangezien alle andere componenten niet voortkomen uit een kracht. Je zou kunnen denken aan spierkracht of een elektrische motor, maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarmee je energie kunt opwekken en gebruiken om snelheid te maken.Groetjes,
Juul
-
Neem eens een kijkje bij dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=I_gxJIWkEZI Dit gaat over het gebruik van helium of een ander gas voor liftkracht.
Succes,
Willem Vissers