Tsunami
-
Hallo,
Wij doen onderzoek naar de invloed van een tsunami op de verschillende soorten kust. Nou zouden wij graag een tsunami nabootsen. Graag willen wij de hoogte met betrekking tot de diepte bekijken. Ook zouden wij zo mogelijk de kracht van de golf onderwater meten. Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen.
Groeten, Suzanne en Ilse
6V en 5H -
Ha Suzanne en Ilse!
Leuk onderwerp hebben jullie gekozen. Uit jullie verhaal begrijp ik dat jullie de volgende dingen willen onderzoeken:
- Invloed tsunami op soorten kusten (Is dit de hoofdvraag?)
- Hoogte van de golf in verhouding met de diepte
- Kracht van de golf onder water
Wat is de precieze hoofdvraag? En wat zijn jullie deelvragen? Natuurlijk wil ik jullie helpen, hebben jullie specifieke vragen voor mij?
Ik hoor het wel!
Groetjes Pauline
-
Hey Pauline,
Bedankt voor je reactie!
De hoofdvraag is:
Welke invloed heeft een tsunami op de verschillende soorten kust?
De deelvragen zijn dan:
- Wat is de kracht van de golf onderwater
- Hoe verhouden de diepte en hoogte van de golf zich tot elkaar.
Dit omdat deze laatste twee invloed hebben op de impact van de tsunami.
Suzanne en Ilse
-
Ha meiden!
Het onderzoeken van een tsunami is natuurlijk hartstikke interessant. Wel denk ik dat er nog een hoop verbeterd kan worden als ik kijk naar jullie deelvragen. Denk eens hier over na: ''Als we de deelvragen beantwoord hebben, kunnen we dan een antwoord geven op de hoofdvraag?''. Zorg dat je je deelvragen goed afbakent om tot een antwoord op de hoofdvraag te komen. Bepaal bijvoorbeeld goed welke soorten kusten er allemaal zijn in de gebieden waar tsunami's voorkomen! Zo kun je gerichter werken en kom je sneller tot een goede conclusie.
Wanneer jullie je deelvragen wat verder uitwerken en een gericht onderzoeksplan hebben kan ik jullie misschien in contact brengen met het waterlab van de TU Delft.
Succes!
Groetjes Pauline
-
Hoofdvraag:
Welke invloed heeft een tsunami op de verschillende soorten kust?
Deelvragen:
• Welke soorten kust zijn er?
• Welke kracht heeft een tsunami onderwater?
• Hoe beïnvloed de diepte de hoogte van de tsunami?
Plan van Aanpak
Allereerst onderzoeken welke soorten kust er zijn. Hierbij letten op samenstelling van de soorten kust. Deze heeft invloed op de sterkte van de kust. Ook letten op de opbouw. Hoe schuin loopt ondergrond, etc. Dit deel is al gebeurd.
Als tweede is de kracht onderwater belangrijk. Deze kracht zorgt er namelijk voor dat de kustgebieden kapotgaan.
Als derde is de invloed van de diepte op de hoogte van de tsunami belangrijk. Deze beïnvloed de hoogte van de tsunami, waarmee die de cirkelbeweging van de deeltjes beïnvloed. We zijn niet helemaal zeker wat dit met de invloed op de kust doet, maar daar hopen we nog achter te komen.Dit is even kort hoe we het hadden bedacht. We hopen dat dit goed is.
Suzanne en Ilse
-
Hee meiden,
Dit ziet er al beter uit. Ik denk dat jullie op de goeie weg zitten!
Als er verder nog vragen zijn dan hoor ik het wel!Groetjes Pauline