Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Profielwerkstuk Natuurkunde "Krachten op een vliegtuig"

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    1
    32
    32461
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • M
      MJGr
      voor het laatst aangepast door

      Beste Wouter,

      Ik wil graag foto's uploaden, maar hoe kan ik dit doen?

      In het introductiefilmpje van de windtunnel, was er ook een aluminium vleugelprofiel. Is deze van de TU-Delft?

      Zo, ja kunnen wij op deze ook metingen uitvoeren. (Welk profiel zit er in?)

      M.V.G.

      Maarten Groenendijk

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Wouter BoumaW
        Wouter Bouma
        voor het laatst aangepast door

        Hoi Maarten,

        Ja, je staat in het systeem!

        Grt. Wouter

        Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • M
          MJGr
          voor het laatst aangepast door

          Beste Wouter,

          Ik zal van het weekend wat foto's posten. Ik weet niet meer zeker of ik hem heb ingevuld. Kunt u dit misschien nakijken? Zo nee, dan vul ik hem nog wel een keer in.

          Met vriendelijke groeten,

          Maarten Groenendijk

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • M
            MJGr
            voor het laatst aangepast door

            Beste Wouter,

            Ik heb bij plaatsnaam de plaatsnaam van mijn school opgegeven? Is dit correct?

            M.V.G.

            Maarten Groenendijk

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • Wouter BoumaW
              Wouter Bouma
              voor het laatst aangepast door

              Ha Maarten,

              Zie mails!

              Grt. Wouter

              Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

              1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • M
                MJGr
                voor het laatst aangepast door

                Beste Wouter,

                Ik heb me aangemeld voor de windworkshop, is de indeling van de ochtend en de middag al bekend? En hoelaat moet je dan aanwezig zijn?

                M.V.G.

                Maarten Groenendijk

                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • Wouter BoumaW
                  Wouter Bouma
                  voor het laatst aangepast door

                  Beste Maarten,

                  Voor het uploaden van foto's kun je de "attachment" knop gebruiken. De aluminium vleugel test ik waarschijnlijk alleen in de ochtend voor scholieren die geen eigen vleugelprofiel meebrengen. Het is een slank profiel waarvan ik de code nog steeds niet weet (haha). Echter, dit profiel vergelijken met een profiel gemaakt van polystyreen of ander grof materiaal zou oneerlijke competitie zijn.

                  Grt. Wouter

                  Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                  1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                  • M
                    MJGr
                    voor het laatst aangepast door

                    Beste Wouter,

                    Bedankt voor alle hulp!

                    M.V.G.

                    Maarten Groenendijk

                    1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                    • M
                      MJGr
                      voor het laatst aangepast door

                      Beste Wouter,Beste Wouter,

                      Ik had naar aanleiding van de metingen met de windtunnel nog wat vragen over de resultaten.

                      1. Wat is het verschil tussen Ф en α?

                      2. Waarom is de α in de Cl-Alfa-grafiek maar tot 7 graden?

                      3. Wat kun je precies bepalen uit de Cl-alfa-grafiek? Is dit niet toevallig bij welke hoek het profiel de meeste lift opwekt?

                      4. Wat is het verschil tussen reeks 1 en reeks 2 in de Cl-alfa-grafiek van beide profielen?

                      5. Wat kun je bepalen uit de Cl-Cd-grafiek?

                      6. Ik vond de grafiek van de Cl-Cd van het A-symmetrische profiel erg apart, klopt deze grafiek wel?

                      7. Waarom is er bij de Cl-Cd-grafiek van het Symmetrische profiel een puntje niet verbonden met de grafiek?

                      Ik hoop dat u de vragen kunt beantwoorden.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Maarten Groenendijk

                      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                      • Wouter BoumaW
                        Wouter Bouma
                        voor het laatst aangepast door Juul Jongbloed

                        Ha Maarten,

                        Hieronder wat antwoorden op je vragen.

                        1. Wat is het verschil tussen Ф en α?
                          Deze vraag heb ik eerder beantwoord in dit topic:
                          http://profielwerkstuk.tudelft.nl/forum/viewtopic.php?pid=3308#p3308

                        2. Waarom is de α in de Cl-Alfa-grafiek maar tot 7 graden?
                          Daarvoor overtrok het vleugelprofiel waarschijnlijk al en daarna is het niet interessant meer om grotere hoeken te meten.

                        3. Wat kun je precies bepalen uit de Cl-alfa-grafiek? Is dit niet toevallig bij welke hoek het profiel de meeste lift opwekt?
                          De Cl-alpha grafiek is vooral bedoeld om aan te geven wat er gebeurt bij een invalshoek van 0 graden en bij de maximale invalshoek. Creëert het vleugelprofiel lift bij 0 graden en wanneer overtrekt het profiel? Het is een plot van de aerodynamische performance van het vleugelprofiel.

                        4. Wat is het verschil tussen reeks 1 en reeks 2 in de Cl-alfa-grafiek van beide profielen?
                          Ik denk dat je met deze reeksen Cl en Cd bedoeld: lift- en weerstandscoefficient, respectievelijk

                        5. Wat kun je bepalen uit de Cl-Cd-grafiek?
                          Is eigenlijk een samenvatting van de aerodynamische eigenschappen van het vleugelprofiel. Ook kan je er de maximale L/D ratio uithalen. Lees er hier meer over.

                        6. Ik vond de grafiek van de Cl-Cd van het A-symmetrische profiel erg apart, klopt deze grafiek wel?
                          Heeft inderdaad niet de mooie vorm die je van een Cl-Cd grafiek gewend bent, maar ik zie wel dat deze wordt benaderd, dus ja het klopt wel.

                        7. Waarom is er bij de Cl-Cd-grafiek van het Symmetrische profiel een puntje niet verbonden met de grafiek?
                          Het puntje is wel verbonden, alleen met die grote gele punten zie je dat niet. Probeer maar eens andere lijnen in Excel.

                        Hopelijk helpt dit! Laat maar weten als je verder vragen hebt.

                        Grt. Wouter

                        Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                        • M
                          MJGr
                          voor het laatst aangepast door

                          Beste Wouter,

                          Mijn vragen staan op de tweede pagina.

                          Met vriendelijke groeten,

                          Maarten Groenendijk

                          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                          • M
                            MJGr
                            voor het laatst aangepast door

                            Beste Wouter,

                            Wij hebben nog steeds moeite met het trekken van conclsuies uit de grafieken.

                            Kun je ons hier misschien mee helpen?

                            Met vriendelijk groeten,

                            Maarten Groenendijk

                            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                            • M
                              MJGr
                              voor het laatst aangepast door

                              Beste Wouter,

                              Ja dat kan ik vinden, dat is na de top van de grafiek. Dus verder kun je geen conclusies trekken?

                              M.v.g.

                              Maarten Groenendijk

                              1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                              • Wouter BoumaW
                                Wouter Bouma
                                voor het laatst aangepast door

                                Beste Maarten,

                                Wat bedoel je precies? Je kunt zien wanneer ze overtrokken zijn toch?

                                Grt. Wouter

                                Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                                • Wouter BoumaW
                                  Wouter Bouma
                                  voor het laatst aangepast door

                                  Beste Maarten,

                                  Welke conclusies heb je al getrokken?

                                  Grt. Wouter

                                  Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                                  1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                                  • First post
                                    Last post
                                  Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors