Gootsteenwater zuiveren om de wc mee door te spoelen
-
Hoofdvraag: Kan het water dat wordt weggespoeld worden gezuiverd en worden hergebruikt om de wc te spoelen?
In ons experiment onderzoeken we meerdere deelvragen, degene die wij willen onderzoeken op de tu:
Hoe kunnen de weggespoelde stoffen worden geneutraliseerd zodat ze schadeloos door de wc kunnen worden gespoeld?
Wij willen experimenten uitvoeren op de tu om stoffen als verf, lijm en zeep eruit te kunnen zuiveren. Wij zouden graag hier hulp bij willen hebben met betrekking tot de opzet van het experiment en vooral de benodigde materialen. Deze zijn namelijk niet bij ons op school te vinden.
-
@Elsemieke+Lotte
Beste Elsemieken en Lotte,Zou ik jullie eerst iets meer mogen vragen over jullie profielwerkstuk? Het is namelijk wel een leuk onderwerp dat jullie hebben gekozen, maar bij mij was de eerste gedachte: Is het water niet meestal 'schoon' genoeg om de wc mee door te spoelen? Met andere woorden, moet het water wel gezuiverd worden?
Het antwoord op jullie hoofdvraag of water kan worden gezuiverd is ja. Maar dan kun je denken waarom wordt het niet gedaan. Dit heeft te maken met hoe rendabel het proces is. Een hoofdvraag kan dan zijn: Is het rendabel om gootsteenwater te zuiveren om dit daarna te gebruiken om de wc mee door te spoelen?
Je kunt bij deze vraag denken aan verschillende aspecten:
- Het zuiveren van het water op verschillende manieren.
- uitzoeken wat schadelijk is voor de wc-pot en/of leidingen
- Er moeten leidingen lopen van de wasbak of douche naar de wc. Daar moet een opvangbak zijn, maar loopt die niet vol of staat die juist te vaak leeg.
Je kijkt dan meer naar het gehele proces van zuiveren, waarom zou je het doen en is doorspoelen met drinkwater makkelijker of niet.
Is dit iets waar jullie wat aan hebben voor jullie PWS? Hierna kan ik jullie altijd nog helpen met een praktische opdracht.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Sanne Nielsen
Hallo Sanne,
Bedankt voor je reactie! De hoofdvraag is inderdaad beter.
Wij willen ook graag onderzoeken hoeveel geld met het eventuele zuiveren kan worden bespaard.
Wij zouden graag een experiment willen uitvoeren over hoe het beste vieze verfkleur en geur die door het doorspoelen van verf bij de bevo lokalen, uit het water kan worden gehaald.
Het water om de wc door te spoelen moet namelijk wel kleurloos en geurloos zijn.Zouden wij dit kunnen uitzoeken m.b.v. een experiment?
Groetjes Elsemieke en Lotte
-
@Elsemieke+Lotte
Beste Elsemieke en Lotte,Het is verstandig om eerst een goede basis te leggen voor jullie pws. Nu jullie een nieuwe hoofdvraag hebben heb je automatisch nieuwe deelvragen. Zorg ervoor dat jullie deze goed vaststellen en laten controleren door jullie school/begeleider voordat jullie een gelijk naar een proef springen.
Ik kan jullie met een proef helpen bedenken zodra de hoofd- en deelvragen kloppen en zijn goedgekeurd.Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Onze hoofd- en deelvragen zijn al goedgekeurd. Deze zijn:
Hoofdvraag:
Is het rendabel om gootsteenwater te zuiveren om dit daarna te gebruiken om de wc mee door te spoelen?
Deelvragen:- welke stoffen zijn schadelijk voor de wc?
- welke stoffen worden op school door de gootsteen gespoeld?
- op welke manier kan het water het best worden gezuiverd?
- hoeveel geld gaat dit kosten en hoeveel geld kan hiermee worden bespaard?
- kan dit plan worden geïntroduceerd bij ons op school?
Wij hopen dat dit een goede opzet is en hierbij as donderdag een proef te kunnen uitvoeren. Wij zouden van school eventueel vervuild water met stoffen die worden doorgespoeld mee kunnen nemen naar de tu om dit dan beter te kunnen onderzoeken.
Wij horen graag of dit handig zou kunnen zijn of nietAlvast bedankt!
Groetjes Lotte en Elsemieke -
@Elsemieke+Lotte
Beste Elsemieke en Lotte,Ik wil jullie officieel uitnodigen voor de PWS middag. Ik zal de tijd en locatie naar jullie mailen.
Mvg,
Sanne