PWS stoplichten(VRI)
-
Hallo,
Mijn naam is Geert en ik zit in 5Havo. Mijn profielwerkstuk houd ik over stoplichten. Nu wil ik met systeemborden al een VRI(verkeersregelinstallatie) proberen te gaan namaken, maar ik zou ook graag virtueel zo'n VRI willen proberen na te maken/programmeren. Weet iemand misschien op welke manier ik dat het makkelijkst/best kan doen?Groetjes,
Geert -
Hallo,
Mijn hoofd- en deelvragen voor mijn PWS zijn:
Hoofdvraag: Kan ik een verkeersregelinstallatie(VRI) maken?
Deelvragen:- Hoe werkt een verkeerslicht?
- Op welke manieren kan ik een VRI namaken?
- Hoe bouw ik een VRI?
Deze vragen staan nog niet vast, ik kan ze met mijn begeleider nog aanpassen.
Verder heb ik met school al eens met HTML, SQL en PHP gewerkt. Ik weet nog niet of ik daar wat mee kan, maar dat ga ik nog met mijn PWS begeleider overleggen. Misschien weet iemand een goede programmeertaal waarmee ik een VRI kan 'namaken'?Groetjes,
Geert -
Hoi Geert,
Allereerst even de vraag of je al hebt nagedacht over het plan voor je PWS. Heb je al een hoofdvraag opgesteld en deelvragen bedacht? Dit is erg belangrijk, want hiermee bepaal je wat precies je doel is van je PWS. Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je ook even kijken bij ons stappenplan.
Dan wat betreft je programmeer vraag: heb je al ervaring met programmeren, en zo ja, in welke taal? Als je hulp wilt bij het programmeren kun je overwegen om naar de PWS middag te komen die wij organiseren. Meer info kun je hier vinden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog meer vragen hebt, laat het weten!
Groeten,
Matthijs -
Hoi Geert,
Je bent al goed op weg zie ik! Het is misschien handig om (samen met je begeleider) nog even naar je onderzoeksvraag te kijken en deze te verfijnen. Uit je hoofdvraag blijkt nu niet of je daadwerkelijk een stoplicht gaat maken (hardware) of gaat simuleren/programmeren (software). Daarnaast is het misschien ook handig om iets te zeggen over de complexiteit van de installatie. Ik neem aan dat een oversteek plaats voor voetgangers een stuk simpeler is dan een drukke kruising bij een afrit van de snelweg o.i.d.
Ik denk dat het moet lukken om de VRI te programmeren in PHP. Andere talen die je zou kunnen overwegen zijn misschien C en/of Java. Maar als je al ervaring hebt met PHP zou ik daar eerst naar kijken.
Groeten,
Matthijs -
Hallo,
Ik ben nu aardig op weg met mijn PWS. het maken van een VRI met systeemborden is gelukt.
Nu wil ik gaan beginnen met het programmeren van een VRI. Ik heb alleen nog niet genoeg kennis om een VRI te gaan programmeren in PHP. Zijn er bepaalde functies/codes essentieel om te gebruiken met het programmeren van een VRI of moet ik bijvoorbeeld naar een PWS middag van jullie hogeschool komen zodat ik een beetje opweg kan worden gebracht met het programmeren?Groetjes.
Geert -
Hoi Geert,
Ik heb geen ervaring met PHP, maar in het algemeen zijn er geen speciale functies/codes nodig. Je schrijft zelf alle functies die nodig zijn voor een werkende VRI. Ik heb nog even hier en daar wat gelezen, en ik weet niet zeker of PHP de beste keuze is. Er is veel meer info te vinden over bijvoorbeeld een VRI in Java of C++. Ik heb het idee dat PHP meer in de richting van websites en webapplications gaat, maar misschien heb ik dat mis.
Uiteraard kun je naar een PWS middag komen. Het is dan wel de bedoeling dat je een goed plan van aanpak hebt en met gerichte vragen komt waar we je mee kunnen helpen.
Groeten,
Matthijs