oplosbaar hechtdraad
-
Hooi,
Wij zijn twee meiden uit vwo 6 en doen ons PWS over oplosbaar hechtdraad. Wij willen als praktisch deel proberen zelf PLGA te maken (stof waarvan oplosbaar hechtdraad gemaakt is en dat wij willen onderzoeken). Daarna willen we ons eigen gemaakte hechtdraad vergelijken met bestaand hechtdraad. Een van onze deelvragen is dan ook of het mogelijk is om zelf PGLA te maken.
Wij weten dat het uit polymelkzuur en polyglycolzuur gemaakt is maar we kunnen niet goed vinden hoe je dit precies op kleine schaal in een lab kan uitvoeren (en of het überhaupt wel kan).
Weten jullie welke mogelijkheden er zijn om zelf PGLA te maken?
Als het mogelijk is om PGLA in een lab te maken, wat zijn dan de mogelijkheden voor ons bij de TU Delft?Alvast bedankt!
Groetjes,
Noortje en Véronique -
-
Beste Sanne,
Wij hebben inmiddels gezocht naar manieren om PLGA te maken en we kwamen op de volgende dingen uit.
- Melt condensation, In het volgende artikel staat beschreven hoe je PLGA maakt:
PLGA Studies on the synthesis and thermal properties of copoly(L-lactic acid/glycolic acid) by direct melt polycondensation.
Direct Synthesis with Melt Polycondensation and Microstructure Analysis of Poly(L-lactic acid-co-glycolic acid) ook in dit artikel wordt het een en ander beschreven.
In deze artikelen hebben ze het ook over een driehalskolf waarbij er een hoge druk (4000 Pa) nodig is, kun jij ons vertellen hoe dit werkt?
En verder willen we weten of melt condensation uitvoerbaar is in een schoollab.
- Een andere manier is ring-opening polymerisatie, maar dit schijnt nogal moeilijk te zijn.
An Overview of Poly(lactic-co-glycolic) Acid (PLGA)-Based Biomaterials for Bone Tissue Engineering. In dit artikel worden directe polymerisatie en ring-opening polymerisatie beschreven.
Zou dit ook een optie zijn om PLGA te maken?
Alvast bedankt en we kijken uit naar een reactie.
Groetjes Véronique en Noortje
- Melt condensation, In het volgende artikel staat beschreven hoe je PLGA maakt:
-
Beste Sanne,
Bedankt voor je bericht.
Wij hadden dit PWS ook al eerder gezien en we hebben daar ook informatie uitgehaald.
De manier van maken van PLLA wordt biologisch beschreven, echter willen wij PLGA op een scheikundige manier maken uit PLA en PGA (dit wordt wel diverse keren genoemd op internet dus het zou in theorie moeten kunnen). Maar hoe dat precies wordt gedaan staat er niet bij.Maar wij vragen ons af of dit wel een haalbaar experiment gaat worden, aangezien het lastig te vinden is.
De deelvragen zijn in ieder geval als volgt.
- Hoe werkt PLGA?
- Hoe wordt PLGA gemaakt, op kleine schaal en in fabrieken?
- Hoe gedraagt eigen gemaakt hechtdraad zich? (treksterkte, oplosbaarheid etc.)
- Welke statistische toets kan gebruikt worden om de resultaten van de proef te vergelijken?
(deze vraag omdat we het onderwerp bij wiskunde doen, er komt dus een stukje hypothese toets bij kijken)
De hoofdvraag:
- Is het mogelijk om zelf oplosbaar hechtdraad te maken en hoe kan dat vergeleken worden met origineel hechtdraad?
Wij horen graag of het mogelijk is om via polymelkzur (PLA) en polyglycolzuur(PGA) zelf PLGA te maken. En als dit niet mogelijk is gaan wij op zoek naar een ander onderzoek.
Groetjes Noortje en Véronique
-
Beste Véronique en Noortje,
Ik ga even kijken naar jullie vraag en zal hier morgenmiddag even op antwoorden.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Wij hebben inmiddels een proefvoorschrift gevonden om PLGA te maken. We hebben het hier met school over gehad en zij zeiden dat de proef relatief makkelijk uit te voeren is maar dat zij de beschikking niet hebben over bepaalde materialen. Ook zeiden ze dat een universiteit deze materialen meestal wel heeft.
Daarom zouden wij graag de proef aan de TU Delft willen uitvoeren.Wij zullen zo een mailtje sturen naar scholierenlab@tudelft.nl met onze proefopzet.
Ik hoop dat jij ons verder kan helpen met het uitvoeren van de proef.
Groetjes,
Veronique en Noortje -
Beste Sanne,
Heb jij ondertussen al meer informatie over onze proef?
Groetjes Véronique en Noortje
-
Beste Veronique en Noortje,
Ik heb jullie proefopzet ontvangen. Ik zal jullie in de loop van volgende week wat meer laten weten over de proef.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Jammer dat we de proef niet kunnen uitvoeren maar het is begrijpelijk!
Wel heel erg bedankt voor je moeite.Groetjes Veronique en Noortje
-
Beste Veronique en Noortje,
Het gaat niet lukken om deze proef uit te voeren hier in Delft. Deze proef is te ingewikkeld om alleen met mij uit te voeren. Het is momenteel topdrukte met studenten practica in Delft om er een begeleider voor ons bij te vinden.
Mijn excusses hiervoor,
Sanne