Pws proefje schadelijkheid e-liquid
-
Beste meneer/mevrouw,
Voor ons onderzoek over de schadelijkheid van e-liquids is het van belang dat wij erachter komen welke stoffen er worden opgenomen in de longen en welke niet. We willen graag meten welke stoffen worden ingeademd en welke (andere) stoffen weer uitgeademd worden. Onze school heeft de apparatuur niet om deze metingen te doen. Wij kregen van onze begeleidster te horen dat jullie de mogelijkheid bieden dit proef op de TU te doen.
Wij zien uit naar uw reactie en horen graag wat de opties zijn.Met vriendelijke groet,
Pieter Wibaut
Quincy Colsen
6VWO - Dalton Den Haag -
Beste Pieter,
Zou je iets meer kunnen uitleggen over je PWS, dus wat je allemaal precies wil onderzoeken? Heb je hier al een hoofd- en deelvragen voor? Dit helpt mij met het begrijpen van je PWS en zo kan ik jou helpen met je proef.
Met vriendelijke groeten,
Sanne Nielsen -
Beste Sanne Nielsen,
De vragen die wij willen beantwoorden in ons pws zijn:
Wat is de geschiedenis van de elektrische sigaret?
Hoe werkt een vaporizer?
Wat is een e-liquid?
Is Glycerine (de basis vloeistof van een e-liquid), plantaardig en chemisch, schadelijk voor de longen? Deze vraag willen we graag praktisch onderzoeken. We willen testen welke stoffen er ingeademd worden en vervolgens welke weer worden uitgeademd. Zo hopen we erachter te komen welke stoffen achterblijven in de longen en/of worden opgenomen in het bloed. We willen dit graag met meerdere e-liquids testen.
Als we test resultaten hebben hopen we te weten welke stoffen schadelijk en onschadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Als we dit weten willen we de kennis gebruiken om zelf een e-liquid te ontwikkelen die zo neutraal mogelijk is voor de gezondheid van de mens en nog steeds een lekker smaakje heeft. Ons hoofddoel is dus eigenlijk een eigen, onschadelijke en lekkere e-liquid te maken.
We hopen je vraag hiermee beantwoord te hebben, zo niet dan vullen we graag aan met extra informatie.Met vriendelijke groeten,
Pieter Wibaut
Quincy Colsen
6VWO - Dalton Den Haag -
Beste Pieter en Quincy,
Jullie deelvragen zien er goed uit!! Wellicht zou ik niet een al te grootte focus op glycerine zetten want het is niet schadelijk op het lichaam. Het wordt medisch, cosmetisch en in je voedsel verwerkt.
Wat jullie wel kunnen doen is kijken naar de verschillen tussen een normale sigaret en een e-sigaret. Op de TU Delft een proef doen is namelijk erg moeilijk om te regelen. Ik kan jullie wel helpen met iets simpeler onderzoek dat uitvoerbaar is bij jullie op school. Met deze proef kun je wellicht heel makkelijk verschil zien tussen een sigaret en een e-sigaret.
proef
Je zou met een pomp het roken van een sigaret kunnen nabootsen en dit simpel opvangen met een zakdoek of stof. En dan conclusies trekken aan de hand van visueel resultaat. Daarvoor is geen geavanceerde technologie voor nodig.Aan de hand van deze resultaten kunnen jullie beslissen of jullie verder onderzoek willen doen. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Mvg,
Sanne