Analyseren aminozuren
-
Goedendag,
Mijn naam is Luciano Nooijen, scholier bij het Stanislascollege in Pijnacker, in 5 vwo.
Zoals elke vwo-scholier moet ik een profielwerkstuk gaan schrijven.Als onderwerp voor mijn PWS heb ik het Miller-Urey experiment gekozen. Omdat dit vaak voor twijfels kan zorgen zou ik graag enkele zaken willen ophelderen.
Als opstelling heb ik een reflux-opstelling bedacht en gemaakt. Hierbij maak ik (op twee rubberen stoppen na voor het Pt-draad) louter gebruik van slijpstukglaswerk met siliconengel en clips om alles goed dicht te houden. Voordat het gewenste gasmengel in het systeem werd gelaten is het systeem driemaal met N2 gespoeld. Hierna is het gewenste gasmengsel (N2, CO2) in het systeem gelaten op een manier waarop er een minimale zuurstofhoeveelheid in het systeem terecht is gekomen. Als het nodig is kan ik dit nog gedetailleerder uitleggen om eventuele zorgen weg te nemen.
Al het glaswerk, alle stoppen, alle koppelstukken, alle slangen en al het glaswerk dat gebruikt is voor het bereiden van oplossingen etc. is gewassen in een piranha-oplossing (rubberen stoppen niet, deze in demi water en eenmaal extra met KMnO4-oplossing) en hierna enkele malen gewassen met een KMnO4-oplossing (enkele mcg per liter) in demi-water (om overgebleven organische resten te oxideren). Tijdens het aansluiten droeg ik latex handschoenen die niet met de huid in contact zijn geweest (buitenkant van handschoenen) zodat de aminozuren op vingertoppen geen valse resultaten kunnen geven.
Voordat het experiment is begonnen heb ik 5x1000mcL van het water (direct uit zuiveringsapparaat, tweemaal gefiltreerd) gepipetteerd in een epje. Dit deed ik met het idee dat er misschien verontreiniging aanwezig zou zijn. Na dit te analyseren kunnen deze stoffen dus genegeerd worden als gevormde stoffen. Ook van het water in het waterslot heb ik monsters.
Het experiment zelf zal ik hopelijk deze week starten. Ik ben van plan alles direct hierna te analyseren en daarna nog een (misschien meerdere) duplo('s) uit te voeren.
Voor het analyseren is hier op school alleen de mogelijkheid voor papier-chromatografie/TLC. Omdat ik toch graag meer en preciezer wil weten wat voor stoffen zijn gevormd en in welke hoeveelheden zoek ik nog naar een methode die ergens anders uitgevoerd kan worden en wat mij antwoord geeft op deze vragen. Zelf ben ik al gekomen op (reverse-phase) HPLC met UV en LC/MS.
Mijn vraag is wat er mogelijk is qua analyse en wat ervoor nodig is (bijv. ook het water/ammoniak in epjes) en in welke hoeveelheden.
Mocht er meer informatie nodig zijn of bijvoorbeeld foto's, stukken uit het labjournaal, lijst met alle monsters die ik heb genomen, precieze lijst gebruikte apparatuur/chemicaliën/glaswerk, etc, dan lever ik dit graag.
Ik heb gelezen dat er helaas geen proeven mogelijk zijn, omdat ik dit experiment op school uitvoer en het slechts gaat om de analyse vroeg ik me af of dat wel mogelijk is.
Graag hoor ik of er mogelijkheden zijn voor analyse en zo ja, welke.
Met vriendelijke groet,
Luciano Nooijen
Stanislascollege Pijnacker -
Beste Luciano,
Ik ben onder de indruk van je experiment. Voor het precies analyseren van je eindproduct is analyse apparatuur nodig die niet op school beschikbaar zal zijn.
Wij van de TU Delft kunnen momenteel niet helpen, maar ik weet wel dat ze deze apparatuur ook op de Universiteit Leiden hebben. Zij hebben een soortgelijk PWS hulppunt, dus ik zou je willen doorverwijzen naar hun site.
Zo'n analyse zal van hoog wetenschappelijk niveau zijn en heel leuk voor je PWS.Ik hoop dat ze je kunnen helpen.
Met vriendelijk groeten,
Sanne