PWS Bio-Ethanol
-
L.S.
Ik houd mijn PWS over bio ethanol. Ik wil de ethanol vervaardigen uit suikerbiet, suikerriet en maïs en vervolgens testen met behulp van gaschromatografie, massaspectrometrie en infraroodspectroscopie. Mijn school heeft hier niet de benodigde apparatuur voor. Daarom zou ik graag een afspraak willen maken om deze apparatuur bij jullie te gebruiken. Ik hoor graag van u.
Mvg,
Douwe Sachumsky
6e klas
Gymnasium Haganum -
Beste Douwe,
Zou je me eerst kunnen vertellen wat de opzet is van je PWS, met hoofd- en deelvragen. Hoe is je onderzoek gerelateerd aan je hoofdvraag? Wat wil je onderzoeken, waarom en hoe?
Mvg,
Sanne -
Hoofdvragen:
Hoe wordt bio-ethanol gemaakt?
Welke soorten biomassa leveren het meest ethanol op?
Hoe rendabel is het om benzine te vervangen door bio-ethanol in het gebruik bij voertuigen?Deelvragen:
Welke soort biomassa kan het best gebruikt worden bij het maken van bio-ethanol?
Wat is de huidige positie van bio-ethanol op de brandstofmarkt en (hoe) kan deze veranderen?
Wat zijn de (langdurige) effecten van het gebruik van bio-ethanol als vervanging voor fossiele brandstoffen?
Hoe is stimuleert de overheid het gebruik van biobrandstof?
Hoe is de competitie van biomassa op andere markten?
Hoe duurzaam is het gebruik van biobrandstof? (CO2 neutraal?)Het doel is te onderzoeken of bio ethanol een rol kan gaan spelen in de brandstof markt om fossiele brandstof te gaan vervangen. Hierbij wordt gekeken of het economisch reëel is, door mijn partner en wordt gekeken naar de huidige productie van bio ethanol en de verschillen hierin over de wereld, door mij. Op basis hiervan proberen wij te kunnen concluderen of bio ethanol de moeite waard is om in te investeren en zo ja, welke productie wijze dan moet worden toegepast. Daarom wil ik graag de ethanol die ik vervaardig uit verschillende soorten biomassa kunnen vergelijken met behulp van jullie apparatuur.
-
Beste Douwe,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.
Mijn oprechte excuses hiervoor.Wellicht kan ik helpen met het bedenken van een proef die jullie zelf op school kunnen uitvoeren. Ik heb nog een artikel gevonden die wellicht interessant is voor jullie PWS.
Met vriendelijke groeten,
Sanne