Chocola onderzoeken
-
Hoi Nusa,
Leuke deelvragen, over de analyse van fenylethylamine. Heb je een bron waar ze het meten met UV-vis? Kan er zelf namelijk niets over vinden, maar als het kan zou het wel een makkelijke methode zijn. Als je hier meer info over hebt zou ik die graag zien. Dan kan ik je beter verder helpen!
-
Heey Margje ,
Dank u wel.
-
Hoi Nusa,
Waarom ik vroeg om extra informatie, is dat als je op deze manier je fenylethylamine gehalte wil bepalen je deze stof moet isoleren van de andere stoffen in je chocolade. Fenylethylamine is oplosbaar in water, ethanol en ether, maar als andere stoffen in de chocolade hier ook in oplossen worden die ook gemeten. Een UV-Vis meet namelijk alleen de totale absorptie. Ik zal zelf nog wat meer informatie opzoeken of we de fenylethylamine kunnen isoleren. Als dit niet werkt zul je met methodes moeten gaan werken die verschil maken tussen de verschillende stoffen die gemeten worden, zoals bijvoorbeeld een gaschromatograaf. Helaas zijn deze methodes meestal niet op school te vinden, en ook op de universtiteit zijn ze druk bezet.
Je hoort meer van me!
-
He Nusa,
Ik heb nog even nagevraagd, maar ik denk dat het lastig wordt om de concentratie te meten via UV-VIS. Heeft je begeleider nog nuttige tips gegeven over een methode?
-
Hoi Nusa,
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met [i]Mij leraar heeft me verteld dat ik fetylamine moet oplossen in het chocola[/i]
Maar met het voorschrift kan ik je zeker helpen. Een UV-VIS meting werkt volgens het volgende principe, er wordt een bundel licht van een bepaalde golflengte op de oplossing geschenen. Vervolgens ligt het aan de eigenschappen van de stof of het licht wordt geabsorbeerd. Wanneer het licht wordt geabsorbeerd, zal de hoeveelheid licht die achter het monster wordt gemeten minder zijn dan de originele bundel. Aan die hoeveelheid licht kun je vervolgens afleiden wat de concentratie is. Hier staat het ook nog uitgelegd met de formules om de extinctie uit te rekenen, dit moet je maar eens goed doorlezen, als je er vragen over hebt kom ik er graag op terug.
Om de concentratie uit te rekenen ga je werken met de Wet van Lambert-Beer.
E= e x C x L
Waarbij E de extinctie is, e de molaire extinctie coefficient, C de concentratie en L de weglengte (de lengte van de cuvet).De extinctie kun je aflezen van de UV-Vis, de lengte van de cuvet weet je, dus als je molaire extinctie coefficient weet, kun je de concentratie bepalen. De extinctie coefficient bepalen we doormiddel van een ijklijn gemaakt met oplossing van de echte fetylamine. Hier staan meer informatie over het maken van een ijklijn.
Voor het voorschrift moet je dus bedenken hoe je de ijklijn gaat maken en hoe je de oplossingen van je chocolade gaat maken. Ik ben benieuwd naar je voorstel, dan kunnen we samen kijken of dit voldoet.
Ik wil er wel bij zeggen dat ik nog steeds denk dat het moeilijk wordt om alleen de fenytaline op te lossen, wanneer je gewoon de chocolade oplost ben ik bang dat er ook andere stoffen tussen zullen zitten die het licht zullen absorberen. Maar als je leraar zegt dat je het zo kan doen, dan is het in ieder geval het proberen waard.
-
Hallo Margje ,
Mij leraar heeft me verteld dat ik fetylamine moet oplossen in het chocola .
Zodat het opgeloste fenrylamine kan ik in het apparaat zetten. Dan ga ik deze oplossing vergelijken met een echte fenrylamine oplossing. Ik moet ook nog ff weten hoe ik met het apparaat moet werken , want ik moet over 2 weken een voorschrift inleveren dan pas kan ik beginnen. Zou u me kunnen helpen met een voorschrift.
Alvast bedankt -
Beste Margje,
Fenylethyamine is goed oplosbaar door ethanol, diethylether. De oplosbaarheid in water is laag, hetgeen te wijten is aan het grote apolaire gedeelte van de moleculen.
Aggregatietoestand-vloeibaar
Dichtheid:0,961[1] g/cm³Smeltpunt: -60[1] °C
Kookpunt: 200–202[1] °C
Dat zijn de gegevens die ik heb.
Maar het lukt met niet om een ijklijn te maken en een voorschrift.
groetjes,
-
Beste Margje,
Dus eerst moet ik het verdunnen dan pas kan ik verder met me ijklijn.
Dankuwel
-
Hoi Nusa,
Heb je de link over de ijklijn goed gelezen? Een ijklijn maak je door verdunningen van bekende concentraties te maken, vervolgens meet je al deze verdunningen in de UV-vis. Nu kun je een grafiek maken waar je de extinctie uitzet tegen de concentratie. Meestal zal je door de gemeten punten een rechte lijn kunnen trekken. Als je nu je chocolade oplossing meet krijg je ene extinctie, als je vervolgens in je grafiek (ijklijn) kijkt, kun je bepalen wat de concentratie is.
Je moet dus verdunningen maken van bekende concentraties en je wilt dat de dit in het gebied ligt waarin je verwacht dat de concentratie in je chocolade mengsel ook zal liggen (dan zal de extinctie van de chocolade namelijk op je ijklijn liggen). Heb je al eens opgezocht wat de concentratie in chocolade ongeveer is?
De verdunningen zou ik doen met ethanol of ditethylether, je geeft zelf al aan dat daar goed in oplost. Kijk even wat er goed voor handen is op school.
Ga hier eerst mee aan de slag.
-
Ja maar je moet wel een plan hebben voor die verdunningen, zoek dus eerst de concentratie in chocolade op. Als je die waarde hebt, kun je verder.