Onderzoek vliegtuigvleugel
-
Hallo,
wij zijn met zijn tweeën een profielwerkstuk aan het maken waarin we onderzoeken onder welke hoek een symmetrische vleugel de meeste lift genereert en dus het efficiëntst is. Hiervoor willen we twee vleugels, een 'standaard' vleugel (boven bol en onder vlak, zie bijlage) gebruiken, en bij beiden de liftkracht, windsnelheid onder de vleugel en de windsnelheid boven de vleugel meten, maar bij de symmetrische vleugel willen we de hoek variëren. Hiermee kunnen we uiteindelijk uitrekenen waar het optimum(van de liftkracht) wat betreft hoek ligt bij de symmetrische vleugel. Het probleem is dat we hiervoor een windtunnel/computermodel nodig hebben. Ook hebben we vleugels nodig, maar die zouden we eventueel zelf kunnen maken, maar we weten niet precies hoe. Zouden jullie hier ons mee kunnen helpen?
Alvast bedankt,
Michiel van de Kerkhof en Bart Tulkens
-
Beste Michiel en Bart,
23 december geef ik een windtunnel workshop in Delft. Hier kunnen jullie zelfgemaakte vleugelprofielen testen. Kijk hier voor meer informatie over de workshop zelf en een bouwhandleiding voor het maken van je eigen vleugelprofiel. We meten de liftkracht en de weerstand ten opzichte van de invalshoek. Helaas is het niet mogelijk om snelheden boven en onder het vleugelprofiel te meten. We kunnen wel aantonen wat de maximale invalshoek is.
Vul het interesse formulier in op bovenstaande pagina en ik hou jullie op de hoogte.
Als je een computermodel wilt maken van je vleugelprofiel is deze Java-applet goed te gebruiken:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/jf_applet.htmMochten jullie nog vragen hebben, post ze hier!
Grt. Wouter
-
Oke, bedankt voor de hulp Wouter